In: Actes de la 7ème édition du Congrès Mondial de lInguistique Française (CMLF), 2020, p. 1-14
This paper presents the study of a corpus of 40 speech therapy sessions (4 children, 3 different speech therapists, 10 sessions per child) in which speech therapist and child interactions are analyzed from the dual point of view of the adult's support and the child's verbalizations, targeting the metalinguistic reasoning when using a numerical application. We seek to 1) isolate metalinguistic...
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In: Repères, 2019, no. 60, p. 173-196
“L’Orthodyssée des Gram” is an online application which uses an algorithm to “compute” grammatically correct sentences. It currently offers four games, with different levels of difficulty ranging from raising awareness of (2nd year of primary education) to exploring more deeply (3rd to 6th years of primary education) the notions of sentence components and syntagmatic chains. Our study...
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In: Ludovia. Des ressources numériques pour ressourcer les pratiques. Actes du 2e colloque scientifique., 2019, p. 24-26
L’Orthodyssée des Gram est une application en ligne qui utilise un algorithme de « calcul » de phrases grammaticalement correctes. Actuellement, quatre jeux existent, permettant d’avoir différentes entrées de sensibilisation (4H) puis d’approfondissement (5H-8H) des notions de constituants de la phrase et de chaines syntagmatiques. Notre communication présente l’analyse des...
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In: Données numériques et prise en compte de l'apprenant dans les environnements informatiques pour l'apprentissage. Actes de la 9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 2019, p. 37-48
L'Orthodyssée des Gram is an online application that uses an algorithm to "calculate" grammatically correct sentences. At this time, four games are available, providing different ways of increasing awareness (2nd primary) and then improving (3rd to 6th primary) the notions of sentence components and syntagmatic chains. Our paper presents the analysis of speech therapist-child interactions during...
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In: Educateur, 2020, no. Les Dossiers 17, p. 1-16
La recherche qui demande à dialoguer avec la pratique ? C’est l’invitation que lance une dizaine de chercheurs et de chercheuses en éducation à la HEP | PH de Fribourg à toutes celles et tous ceux qu’intéressent les apports scientifiques à la profession enseignante. Dans le dossier qui suit, ces chercheurs et ces chercheuses, souvent aussi enseignant·e·s, présentent leurs...
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In: SHS Web of Conferences, 2018, vol. 46, p. 18
Our study is focused on acquiring language through, interaction (Vygotski, 1934; Bruner, 1983, 1987; Dolz, Pasquier,… Bronckart, 1993; Py, 1996; Bange, 1992). She shows that, in, an asymmetric interaction, a so-called novice, can use the, linguistic materials produced by his interlocutor, the expert, by, integrating them into his own system. A learning process can be, realized, dominated by a...
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In: SHS Web of Conferences, 2018, vol. 46, p. 17
This article presents the Francographe project, the result of the collaboration of Canadian, French and Swiss researchers. This research aims to study the developmental dynamics of orthographic skills of Francophone students. Data will be collected from 1,000 pupils from grades 1 to 6 in three different countries. After an inventory of psychometric tests to qualitatively and quantitatively assess...
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In: Glossa, 2017, no. 120, p. 75-98
La démarche exposée, issue d’une méthodologie de type Evidence Base Practice (Durieux, Pasleau Maillart & Durieux, 2014, notamment) s’inscrit, à l’origine, dans une recherche personnelle d’efficience sur le plan des actes cliniques (bilans et thérapies des troubles du langage oral chez l’enfant) dans le contexte administratif suisse (canton de Fribourg)1....
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