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Collection spécifique

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Haute école de santé Genève

Les perturbateurs endocriniens contenus dans les cosmétiques ont-ils un impact sur le foetus de sexe masculin ? : travail de Bachelor

Gabioud, Florine ; Ferrara, Loana ; Oppliger, Eva ; Razurel, Chantal (Dir.)

Mémoire de bachelor : Haute école de santé Genève, 2021.

Dans un population confrontée à l'industrie, l'impact des perturbateurs endocriniens est encore mal représenté. La grossesse est une période cruciale pour le développement du fœtus et les effets des perturbateurs endocriniens contenus dans les cosmétiques sont très peu connus par les femmes. L'objectif de cette revue est de définir les impacts des perturbateurs endocriniens contenus...

Université de Fribourg

A Language Index of Grammatical Gender Dimensions to Study the Impact of Grammatical Gender on the Way We Perceive Women and Men

Gygax, Pascal ; Elmiger, Daniel ; Zufferey, Sandrine ; Garnham, Alan ; Sczesny, Sabine ; von Stockhausen, Lisa ; Braun, Friederike ; Oakhill, Jane

In: Frontiers in Psychology, 2019, vol. 10, no. 1604, p. 1-6

Psycholinguistic investigations of the way readers and speakers perceive gender have shown several biases associated with how gender is linguistically realized in language. Although such variations across languages offer interesting grounds for legitimate cross- linguistic comparisons, pertinent characteristics of grammatical systems – especially in terms of their gender asymmetries –...

Université de Fribourg

Metalinguistic knowledge about the native language and language transfer in gender assignment

Vanhove, Jan

In: Studies in Second Language Learning and Teaching, 2019, vol. 9, no. 2, p. 397-419

Whereas Standard Dutch only distinguishes between two adnominal grammatical genders, substandard varieties of Belgian Dutch distinguish between three such genders. German, too, distinguishes between three genders. Nevertheless, when assigning gender to German nouns with Dutch cognates, speakers of Belgian Dutch are strongly influenced by Standard Dutch gender but to a much lesser degree (if at...

Consortium of Swiss Academic Libraries

Noun classes and grammatical gender in Wolof

Babou, Cheikh Anta ; Loporcaro, Michele

In: Journal of African Languages and Linguistics, 2016, vol. 37, no. 1, p. 1-57

Consortium of Swiss Academic Libraries

Word and the Americanist perspective

van Gijn, Rik ; Zúñiga, Fernando

In: Morphology, 2014, vol. 24, no. 3, p. 135-160

Haute école pédagogique BEJUNE

Vers une féminisation de la profession enseignante : choisir d’être enseignant-e aujourd’hui dans un contexte de désertification masculine

Massa, Anastasia ; Pasche Gossin, Françoise (Dir.)

Mémoire de bachelor : Haute école pédagogique BEJUNE, 2018.

Cette recherche traite des motivations des femmes et des hommes à devenir enseignant-e aujourd’hui dans un contexte de forte féminisation de la profession. En effet, la désertification masculine est un réel phénomène en Suisse, mais également en Europe pour la profession enseignante à l’école primaire. Pourquoi les hommes « fuient -ils » cette profession alors qu’elle attire tant...