Affiner les résultats

Langue

Domaine

Haute école de gestion de Genève

Projet de numérisation et d’archivage électronique pour la collection de timbres de l’Union Postale Universelle

Andrey, Anne ; Boder, Alexandre (Dir.)

Mémoire de bachelor : Haute école de gestion de Genève, 2021 ; TDB 2460.

L’Union Postale Universelle possède la plus importante collection de timbres du monde. Cette collection de 500’000 timbres issus de 192 pays constitue un patrimoine culturel extrêmement riche.C’est en partant de ce constat que l’équipe de l’UPU qui en a la charge souhaite pouvoir la numériser. D’une part afin de pouvoir y accéder plus facilement au moyen d’un système...

Université de Fribourg

La communication transparente et participative des organisations : Une lecture croisée des approches communicationnelles de l’école de Palo Alto et d’Habermas appliquée aux usages des médias sociaux numériques

Asdourian, Bruno

In: Communication & organisation, 2015, no. 48, p. 125-137

L’objectif de cet article est de proposer un cadre théorique de la communication transparente et participative des organisations présentes sur les médias sociaux numériques. Un regard croisé entre la communication « contenu-relation » (école de Palo Alto) et les critères de l’agir communicationnel (Habermas) permet de prendre en compte les caractéristiques spécifiques de ces...

Université de Fribourg

Open data, usagers du numérique et entreprises publiques : Les échanges informationnels et relationnels au service de l’innovation dans les transports en commun de Genève

Asdourian, Bruno ; Zimmerli, Virginie

In: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication, 2015, no. 6, p. 2-16

Les échanges informationnels et relationnels existant entre les usagers du web 2.0 et les entreprises montrent des flux ascendants et descendants entre le public et l’entreprise : une participation croissante des citoyens – via des avis ou des suggestions –, et une ouverture progressive de données internes aux entreprises. Ce processus vient au service d’une innovation « ascendante »...

Université de Fribourg

How important is civic engagement for public transportation communication?

Asdourian, Bruno ; Zimmerli, Virginie

In: Strategic communication for non-profit organisations, 2016, p. 239-266

The communication between users of digital media and public or non-profit organization involved into an open data policy are represented through a democratic way with upwards and downward flows; implying an evolving participation of citizens and a progressive openness of a company’s database. Under this perspective, various tasks have been employed. The mission of this paper is to define and...

Université de Fribourg

Perspectives des nouveaux champs de la communication des organisations : Éléments à partir du projet européen Fire Paradox

Badillo, Patrick-Yves ; Bourgeois, Dominique ; Asdourian, Bruno

In: Les cahiers du numérique, 2010, vol. 6, no. 4, p. 167-180

Les médias numériques favorisent le développement d’interactions entre une organisation et des usagers en ligne. Cet article étudie les perspectives ouvertes par les nouveaux champs de la communication des organisations. Trois strates de la communication en ligne se superposent sur internet. Une communication « institutionnelle », une communication « sociale » et une communication...

Université de Fribourg

Cultural Mediation in International Exchange Programs : Personalization, Translation, and Coproduction in Exchange Participant Blogs

Lee, Kyung Sun ; Ingenhoff, Diana

In: International Journal of Communication, 2020, vol. 14, p. 4343-4363

This study analyzes cultural mediation in international exchange participant blogs, exploring their significance for relational public diplomacy. We recognize exchange participant blogs as a site of public diplomacy at work. Moving beyond the dominant assumption guiding exchange programs as exporting values and ideas to foreign publics, we consider the extent to which the public engages in...

Université de Fribourg

Public Diplomacy on Social Media : Analyzing Networks and Content

Sevin, Efe ; Ingenhoff, Diana

In: International Journal of Communication, 2018, vol. 12, p. 3663-3685

Measurement has been and still is a challenging issue in the practice and study of public diplomacy. In this article, we propose a model to assess the impacts of public diplomacy projects by creating a link between social media communication campaigns and the perception of nations by audiences—or nation brands. We demonstrate how the model can be used to analyze the digital communication...

Université de Fribourg

A Political Leader's Image in Public Diplomacy and Nation Branding : The Impact of Competence, Charisma, Integrity, and Gender

Ingenhoff, Diana ; Klein, Susanne

In: International Journal of Communication, 2018, vol. 12, p. 4507-4532

Although country image and its potential spillover effects are central research topics in international public relations and public diplomacy, there is a lack of research regarding the effect that political leaders’ images have on those of their home countries. Previous research does indicate that a political leader might be highly influential in terms of attracting benefits for their...

Université de Fribourg

The Co-Evolution of Public Relations and Journalism : a First Contribution to its Systematic Review

Schönhagen, Philomen ; Meissner, Mike

In: The Proceedings of the International History of Public Relations Conference, 2015, p. 232-248

The relationship between public relations (PR) and journalism is mostly conceived of as between “interdependent systems” (Grossenbacher, 1986: 730). In this context, Löffelholz mentions evidence of a “co-evolutionary development of journalism and public relations” that “has not to date been systematically pursued” (Löffelholz, 2004: 472; emphasis author's own). To do so would...

Université de Fribourg

Ein integratives Modell zur Analyse von Fachidentität in der Kommunikationswissenschaft : Theoretische Entwicklung und eine Fallstudie zu 50 Jahren - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung in Fribourg

Rohrbach, Tobias ; Oehmer, Franziska ; Schönhagen, Philomen

In: Medien & Zeit, 2017, vol. 32, no. 2, p. 56-67

Die kommunikationswissenschaftliche Beschäftigung mit Fachidentität hat in den letzten zwei Jahrzehnten stark zugenommen. Während sozialwissenschaftlich- empirische Studien vor allem aktuelle Fachinhalte mit Blick auf die verwendeten Theorien, Methoden und Gegenstände betrachten, befassen sich Beiträge aus einer fachhistorischen Perspektive verstärkt mit der institutionellen, personellen...