Affiner les résultats

Collection spécifique

Langue

Université de Fribourg

Eating behavior in autism : senses as a window towards food acceptance

Petitpierre, Geneviève ; Luisier, Anne-Claude ; Bensafi, Moustafa

In: Current Opinion in Food Science, 2021, vol. 41, p. 210-216

Atypical eating behaviors are common in autism. This article sheds light on the role of sensory processing on food acceptance and selectivity in autism. The role of the senses in eating behavior is described, suggesting that changes in liking to food sensory stimuli in autism occur and are linked to food neophobia. Interventions addressing sensory processes to improve eating behavior through...

Université de Fribourg

Fathers of children with autism spectrum disorder : Their perceptions of paternal role a predictor of caregiving satisfaction, self-efficacy and burden

Rudelli, Nicola ; Straccia, Claudio ; Petitpierre, Geneviève

In: Research in Autism Spectrum Disorders, 2021, vol. 83, p. 101744

Background: The positive effect of a father’s involvement in children’s upbringing is now recognised. However, research on fathers raising children with autism spectrum disorder (ASD) are still few. This study examines the relationship between the perception, fathers of children with ASD have of the importance of their role in the development of their children and the feelings...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Qui sont les élèves à besoins éducatifs particuliers ? La part d'aléatoire du signalement pour une mesure d'aide renforcée de pédagogie spécialisée dans un canton suisse = Who are the students with special educational needs? The random share of reporting for a measure of enhanced support for special education in a Swiss canton

Noël, Isabelle. HEP Fribourg / PH Freiburg

In: ALTER. European Journal of Disability research, 2021, vol. 15, no. 2, p. 153-164

Dans cet article, nous questionnons la notion de besoins éducatifs particuliers, utilisée actuellement en Suisse, en revenant sur ses fondements historiques et en développant les principaux enjeux et problématiques qu’elle soulève. Nous présentons ensuite les résultats d’une recherche compréhensive visant à décrire les facteurs qui incitent les enseignants à signaler un...

Université de Fribourg

Ressources et vulnérabilités des adultes présentant une déficience intellectuelle face aux risques numériques = Resources and vulnerabilities to digital risks of adults with intellectual disabilities

Tabin, Mireille

In: Revue francophone de la déficience intellectuelle, 2020, vol. 30, no. Numéro spécial: Le numérique et la déficience intellectuelle : pratiques actuelles et enjeux associés, p. 13-24

Les technologies de l'information et de la communication (TIC) offrent de nombreuses possibilités de participation sociale. Cependant, elles exposent les personnes qui les utilisent à des risques (p. ex., le harcèlement en ligne, les abus financiers). Cette étude vise à évaluer les ressources et les vulnérabilités d’adultes présentant une déficience intellectuelle (DI) face aux...

Université de Fribourg

Cross-cultural preliminary validation of a measure of social vulnerability in people with intellectual disabilities

Tabin, Mireille ; Diacquenod, Cindy ; De Palma, Nicola ; Gerber, Fabienne ; Straccia, Claudio ; Wilson, Carlene ; Kosel, Markus ; Petitpierre, Geneviève

In: Journal of Intellectual & Developmental Disability, 2020, p. 1-13

Background: Social vulnerability refers to the ways in which an individual is at risk of being victimised. The Test of Interpersonal Competences and Personal Vulnerability [TICPV] is an Australian assessment tool designed for adults with intellectual disabilities (ID) [Wilson et al. (1996). Vulnerability to criminal exploitation: Influence of interpersonal competence differences among people with...

Université de Fribourg

Students' Problem Behaviors as Sources of Teacher Stress in Special Needs Schools for Individuals With Intellectual Disabilities

Amstad, Meta ; Müller, Christoph Michael

In: Frontiers in Education, 2020, vol. 4, p. 1-11

Students with intellectual disabilities in special needs schools often exhibit high levels of problem behaviors. Besides of the challenges for the concerned individuals, peers, and their caregivers, problem behaviors can also be a source of stress for teachers. However, less is known on which exact behaviors are perceived as how stressful in special needs schools for students with...

Haute école pédagogique BEJUNE

L’impact du testing effect sur la rétention du vocabulaire en langue étrangère au cycle 3

Corboz, Marie ; Guillaume-Gentil, Nicolas (Dir.)

Mémoire de master : Haute école pédagogique BEJUNE, 2019.

L’apprentissage constant et évolutif est le but vers lequel chacun d’entre nous, enseignants, tendons à atteindre. Mais l’homme est ainsi fait : s’il ne teste pas sa mémoire, il oublie. Les élèves ne faisant pas exception à la règle, il me parut pertinent de mettre en place un dispositif de quiz hebdomadaires offrant aux apprenants la possibilité de retenir la matière plus...

Haute école pédagogique BEJUNE

L’histoire des mathématiques : Un outil pour améliorer la numération et l’arithmétique ?

Vagnières, Manuelle ; Chambrier, Anne-Françoise de (Dir.)

Mémoire de master spécialisé : Haute école pédagogique BEJUNE, 2019.

Un bon nombre de chercheurs s’accordent sur le fait qu’il existe un parallèle entre l’évolution biologique du cerveau de l’être humain et le développement du cerveau de l’enfant, du bébé à l’âge adulte. Ainsi, les obstacles que l’humanité a rencontrés pour concevoir le concept de nombre se retrouvent dans la construction que l’enfant doit opérer pour en comprendre...