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Université de Neuchâtel

"Qu'est-ce que maman dit?": l'accomplissement des directives en français L2 par un jeune homme au pair

Skogmyr Marian, Klara

In: Revue Tranel, 2018, vol. 68, p. 27-38

This conversation analytic study investigates how Vicente, a young au-pair and second language speaker of French, gives directives to the host family children in the Frenchspeaking part of Switzerland. The study specifically analyzes a set of directive sequences occurring toward the end of Vicente's four-month stay, in which he invokes through questions and threats the mother's superior authority...

Université de Neuchâtel

"Well if we're wrong it's your fault": Negotiating participation in the EFL classroom

Skogmyr Marian, Klara ; Kunitz, Silvia

In: Revue Tranel, 2017, vol. 67, p. 49-77

This micro-longitudinal conversation analytic study investigates how a group of 7th grade students in Sweden negotiates participation frameworks in EFL group work. The analysis follows the changes in participation of one student, Emma, during a collaborative vocabulary quiz used to test a homework assignment. At first, Emma's participation in the task is limited and her contributions are...

Université de Neuchâtel

Grammaire-en-interaction: le potentiel praxéologique des relatives dans les conversations en français

Stoenica, Ioana-Maria

In: Bulletin VALS-ASLA, 2016, vol. 104, p. 87-103

This paper offers an interactional linguistic account of the use of relative clauses (RCs) in French talkin- interaction. Drawing on 9 hrs of audio and video recorded conversations, this work investigates the use of RCs in two distinct syntactic patterns: a) [RC], where the RC forms a turn on its own and is produced by another speaker than that of the host turn; b) [noun phrase + RC] that is...

Bibliothèque d'art et d'archéologie, Genève

Qu'est-ce qu'un musée d'histoire aujourd'hui ?

Marin, Jean-Yves ; Musée d'art et d'histoire (Genève)

Genève : Musée d'art et d'histoire, 2013

Tiré du site internet du blog des Musées d'art et d'histoire (http://blog.mahgeneve.ch): "L'historien français Lucien Febvre définissait l'histoire comme une "science de l'homme étudiant, dans le temps et dans l'espace, les changements qui ont différencié et qui continuent à différencier les uns des autres, les divers groupes de l'humanité. Et comme l'homme est un tout vivant, elle...

Université de Neuchâtel

Le développement de la compétence d'interaction : une étude sur le travail lexical

Farina, Clelia ; Pochon-Berger, Evelyne ; Pekarek Doehler, Simona

In: Revue Tranel, 2012, vol. 57, p. 101-119

This paper presents an exploratory longitudinal study on how an adolescent speaker of French L2 manages word searches as part of auto-initiated other-repair. We followed Julie, a German-speaking au pair girl sojourning in a French-speaking environment, for 9 months. Based on the analysis of audio-recorded and transcribed everyday conversations, we track how Julie’s ‘methods’ for initiating...

Université de Neuchâtel

L'interaction en classe de français langue seconde: lieu acquisitionnel – lieu social : De la nécessité de co-responsabilité et d’authenticité scolaire

Pekarek Doehler, Simona

In: Babylonia, 1994, vol. 4, p. 12-16

L’emploi de la langue en contexte scolaire constitue un processus acquisitionnel et social. Pour favoriser la construction d’une compétence communicative, l’activité langagière de l’apprenant doit s’inscrire dans une dimension sociale où professeurs et élèves interviennent en tant que personnes, rôles institutionnels inclus. Dans ces pages, je m’interrogerai sur le...

Université de Neuchâtel

Appartenir à la troisième génération de la migration italienne et apprendre l'italien? : le rôle du cours de langue et culture d'origine dans l'accomplissement de ce projet

Voélin-Chatelain, Nicole ; Dahinden, Janine (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2011.

Les dispositifs pédagogiques « Cours de langue et culture d’origine » se sont implantés en Suisse dans les années 1970 afin d’assurer la continuité de la scolarité en cas de retour au pays. La Conférence des Directeurs de l’Instruction publique recommande aux cantons l’organisation de ces cours qu’elle considère comme un droit pour contribuer au maintien du lien entre...