Refine my results

Language

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Enjeux et tensions de l’implantation et de l’utilisation du portfolio numérique en enseignement supérieur

Petit, Matthieu ; Monney, Nicole ; Gremion, Christophe

In: The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2018, vol. 9, no. 3, p. 1-9

This special issue is based on various studies related to the digital portfolio in higher education. This scoping text provides an overview of the aims and conceptual frameworks of the articles that are brought together, as well as establishing a range of digital portfolio implementation contexts in Canada and Europe. In addition, various issues emanating from this publication are identified...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Évaluer à distance la pratique d’un enseignement à distance : Une étude de cas

Mota Stroppolo, Katia ; Gremion, Christophe

In: Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 2020, vol. Numéro Hors-série, no. 1, p. 193-200

In the Swiss dual system, the Swiss Federal Institute for Vocational Education and Training (SFIVET) acts as a teacher training centre for vocational subjects. It awards diplomas (60 ECTS) at the end of in-service training, which ends with a practical teaching exam in a test lesson. However, the pandemic and containment are calling into question the validation of the end of training for...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Dialogue transdisciplinaire sur l’évaluation en temps de crise - Critiques et Perspectives

Roblez, Alban ; Biancarelli, Lorenza ; Gremion, Christophe

In: Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 2020, vol. Numéro Hors-série, no. 1, p. 237-243

The crisis is here perceived and used as an opportunity for three forms of expression by critical turns of different disciplines – philosophy of education, psychoanalytical topology, and educational sciences – in dialogue. We aspire to orient ourselves towards potential alternative currents, steps on the side, to appreciate in a different way, a vigilance to re-read activities, of which...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

La liberté spatiotemporelle comme facteur d’engagement des étudiants? : Étude de deux cas (peut être pas si uniques). = Using Spatial Freedom to Engage University Students: Two Case Studies (Possibly not so Unique)

Gremion, Christophe ; Perriard, Laurent ; Schüsselé, Fabrice

In: Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire RITPU, 2020, vol. 17, no. 3, p. 25-31

This article presents two distant education experiments carried out during the period of containment related to the COVID-19 crisis. At the time of this rapid and unforeseen change in teaching mode, the two trainers involved were able to observe significant and surprising changes on the part of some participants in terms of involvement and motivation: whereas the latter were only slightly...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Concevoir des formations facilitant l’émergence de nouvelles significations face à des évènements inédits et critiques : Dossier Cours d’action = Training design fostering the emergence of new meanings in relation to unprecedented and critical events

Flandin, Simon ; Salini, Deli ; Drakos, Artemis ; Poizat, Germain

In: activités, 2021, p. 1-27

Our research is part of a technological research program in adult education conducted in relation to the “course of action” program. Using the activity-sign hypothesis of this program, training situations are viewed as opportunities to perturb/relaunch the participants’ dynamics of meaning. Our contribution aims to (i) improve the conceptualization of training situations that are...

Public access from Mar 1, 2023
Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Dénouements possibles de l’expérience d’impasse : pistes de compréhension et perspectives développementales : Orientation scolaire et professionnelle

Salini, Deli ; Poizat, Germain

This paper explores the experience of impasse within an activity analysis perspective and proposes ways to overcome it in adult counseling and support. Based on two studies on counseling covering advice and art-mediated educational practices, the experience of impasse is conceptualized as a semiotic folding down in the dynamics of meaning. Emerging during unexpected events, this experience is...

Haute Ecole de Santé de Fribourg

Interventions visant à améliorer les compétences des infirmières dans l'accompagnement des patients souffrant d'un trouble de la personnalité borderline : une revue de littérature

Emonet, Amélie ; Senn-Dubey, Catherine (Dir.) ; Charrière-Mondoux, Marie (Dir.)

Mémoire de bachelor : Haute Ecole de Santé de Fribourg, 2020.

Problématique : En Suisse, un peu plus de 100'000 personnes sont touchées par un trouble de la personnalité borderline. En raison de la complexité de ce trouble, les infirmières impuissantes adoptent des attitudes et comportements inadéquats. Il leur est difficile d’être empathiques envers ces patients qualifiés de difficiles, exigeants et consommateurs de temps. Ces attitudes et...

Haute Ecole de Santé de Fribourg

État des connaissances des recommandations et des interventions visant à améliorer la compétence informationnelle en santé de la population âgée (Littératie)

Da Silva Santos, Patricia Sofia ; Eggertswyler, Margaux ; Stojanova, Verica ; Schenevey Perroulaz, Eliane (Dir.)

Mémoire de bachelor : Haute Ecole de Santé de Fribourg, 2020.

Problématique : Dans le cadre de l’autogestion de la maladie chronique, il est essentiel de tenir compte des capacités du patient à comprendre les informations que l’infirmière lui transmet. Ces capacités se rapportent à la compétence informationnelle en santé. Elle se définit comme le niveau de capacité qu’un individu possède afin d’obtenir, procéder, communiquer et...

Haute Ecole de Travail Social

Comment les personnes atteintes de troubles psychiques vivent-elles les différentes mesures institutionnelles qui leur sont imposées/proposées et quelles sont les conséquences sur leur parcours de vie ?

Dubuis, Réhane ; Pichonnaz, David (Dir.)

Mémoire de bachelor : Haute Ecole de Travail Social, 2020.

Cette étude s’intéresse au vécu des mesures institutionnelles proposées/imposées aux adultes atteints de troubles psychiques. Aujourd’hui, l’offre de prise en charge pour les personnes atteintes psychiquement est multiple. Les solutions d’accueil sont variées et dépendent des cantons (accueil de jour, hôpital psychiatrique, suivi ambulatoire, hébergement en institution...