Université de Neuchâtel

Représenter les étudiant-e-s extra-européen-ne-s dans le discours politique suisse (1900-2015) : garantie de compétitivité internationale ou concurrence à refréner ? = Representing non-European students in Swiss Political Discourse (1900-2015) : Guarantee of International Competitiveness or Competition to be Curbed ?

Gillabert, Matthieu ; Riaño, Yvonne

In: Géo-Regards. Revue neuchâteloise de géographie, 2017, vol. 10, p. 11-29

This article contributes to our understanding of how foreign students are represented in Swiss political discourses. It takes a historical perspective by examining how non-European students are represented in discourses mobilized at the federal level between 1900 and 2015. Students are portrayed as being either an asset or a threat. In the first case, such representations serve to legitimize...

Université de Neuchâtel

"Nous" et "eux" : la construction de la différence dans le discours politique en Suisse : Le cas de deux initiatives populaires fédérales

Boucrot, Géraldine ; Dahinden, Janine (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2018.

Ce travail de mémoire se propose d’étudier la construction de la différence dans le discours politique en Suisse, lors d’initiatives populaires fédérales concernant le thème de l’immigration. Plus précisément, il est question de deux initiatives populaires : l’initiative « Schwarzenbach » (1970) et l’initiative « contre l’immigration de masse » (2014). En utilisant les...

Université de Neuchâtel

Représenter les étudiant·e·s extra-européen·ne·s dans le discours politique suisse (1900-2015) : garantie de compétitivité internationale ou concurrence à refréner ?

Gillabert, Matthieu ; Riaño, Yvonne

In: Géo-Regards, revue neuchâteloise de géographie (Les étudiants internationaux), 2017, vol. 10, p. 11-29

This article contributes to our understanding of how foreign students are represented in Swiss political discourses. It takes a historical perspective by examining how non-European students are represented in discourses mobilized at the federal level between 1900 and 2015. Students are portrayed as being either an asset or a threat. In the first case, such representations serve to legitimize...

Université de Neuchâtel

La voix du Président américain (1934-2014)

Savoy, Jacques

In: Actes 12e Journées internationales d’analyse statistique des données textuelles JADT 2014, 2014, p. 593-604

This paper describes a lexical study over the State of the Union addresses from 1934 until 2014. This corpus contains 81 governmental speeches uttered by thirteen presidents. This study shows that considering the most frequent lemmas does not provide useful and pertinent information. However when analyzing the part-of-speech (POS) distribution according to each president, we can see that some...

Université de Neuchâtel

Discours électoral et discours présidentiel : Une étude lexicale comparative de B. Obama

Savoy, Jacques

In: Actes 10e Journées Analyse statistique des Données Textuelles JADT 2010, 2010, p. 827-838

This paper describes a lexical comparative study of Obama's speeches as candidate, and as President. Based on a corpus containing 113 electoral speeches (January to October 2008) and 168 presidential speeches (January to July 2009), we found that the most frequent words (or lemmas) do not vary with the arrival of the candidate in the White House. When inspecting the distribution of the...