Université de Fribourg

Effectiveness of an extracurricular program for struggling readers: A comparative study with parent tutors and volunteer tutors

Villiger, Caroline ; Hauri, Silke ; Tettenborn, Annette ; Hartmann, Erich ; Näpflin, Catherine ; Hugener, Isabelle ; Niggli, Alois

In: Learning and Instruction, 2019, vol. 60, p. 54-65

This study reviews the effectiveness of an extracurricular paired reading program to enhance the reading of struggling readers. For the first time, two program conditions are compared within one study: parent tutors and volunteer tutors. The program was implemented within a randomized controlled field trial; its effects on reading fluency and reading ability were investigated on a sample of...

Université de Fribourg

Satzverständnisleistungen von Kindern mit und ohne SSES im TROG-D und einer schweizerdeutschen Adaptation

Till, Christoph ; Hartmann, Erich ; Winkes, Julia ; Rindlisbacher, Barbara

In: Forschung Sprache, 2017, vol. 5, no. 1, p. 4-20

Background: Certain challenges are associated with identifying children with speech comprehension disorders, as those children typically acquire compensatory strategies of communication, often resul- ting in late identification. In addition, speech therapists in the German-speaking part of Switzerland must employ assessment instruments that are designed for standard German and not for Swiss...

Université de Fribourg

Zur diagnostischen Eignung deutscher Rechtschreibnormen bei Schweizer Primarschulkindern : Eine exemplarische Studie zur Hamburger-Schreib-Probe im Kanton Freiburg

Hartmann, Erich ; Winkes, Julia ; Studer, Felix

In: Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete (VHN), 2018, vol. 87, p. 1-22

Zur Diagnostik von Rechtschreibleistungen werden in der Deutschschweiz standardisierte Tests genutzt, deren Normen in Deutschland und Österreich gewonnen wurden. Die diagnostische Angemessenheit der neu normierten Hamburger Schreibprobe (HSP) für Schweizer Schülerinnen und Schülern wurde exemplarisch im Kanton Freiburg an einer Stichprobe von 1641 Schulkindern der Klassenstufen 1-6...

Université de Fribourg

Wie effektiv sind metaphonologische Vorschultrainings zur LRS-Prävention bei Kindern mit lautsprachlichen Beeinträchtigungen? : Eine Metaanalyse

Hartmann, Erich ; Studer, Felix

In: Empirische Sonderpädagogik, 2013, p. 42-68

The aim of this paper is to synthesize the current scientific knowledge on the effectiveness of preventive metaphonological training for preschool children with language-based risks for reading disability. A comprehensive literature search yielded six controlled intervention studies that were included in a meta-analysis. The results provide evidence that an early training of phonological...