Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Restrictive and Expansive Participation in Companies’ Activities: A Case Study of Bricklaying and Automation Technology Apprentices in Switzerland

Felder, Alexandra ; Duemmler, Kerstin ; Caprani, Isabelle

In: Journal of Education and Work, 2020, p. 1-29

Based on qualitative research on bricklaying and automation technology apprentices in Switzerland, this paper examines apprentices’ experiences of participating in their company’s production activities and becoming members of their community of practice, and the influence of these experiences on the development of their occupational identity. Participation in activity and training is...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

The challenge of occupational prestige for occupational identities: Comparing bricklaying and automation technology apprentices in Switzerland

Duemmler, Kerstin ; Caprani, Isabelle ; Felder, Alexandra

In: Vocations and Learning, 2020, vol. 13, p. 369–388

Occupational prestige, the hierarchical perception of occupations, is a neglected issue in studies on vocational education and training, although the attractiveness of apprenticeship programs is strongly affected by their prestige. Based on a qualitative study, this article examines the identity strategies of apprentices whose training programs lack prestige. It understands not only identity...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Expérience des conditions de travail en formation professionnelle : comparaison entre commerce de détail et maçonnerie

Caprani, Isabelle ; Duemmler, Kerstin ; Felder, Alexandra

In: Actes du colloque de l’AREF 2019, 2020, p. 17-25

Sur la base d’une étude sociologique, nous proposons une analyse comparative de l’expérience subjective des conditions de travail des jeunes en formation en alternance dans le cadre de 2 secteurs d’activité : commerce de détail et maçonnerie. Cette étude qualitative qui se base sur des observations, entretiens semi-directifs et focus group a été menée au sein de 5 écoles...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Migration und Berufsbildung in der Schweiz

Engelage, Sonja (Hrsg.) ; Efionayi-Mäder, Denise ; Flubacher, Mi-Cha ; Felder, Alexandra ; Barabasch, Antje ; Leumann, Seraina ; Scharnhorst, Ursula ; Duemmler, Kerstin ; Glauser, David ; Tsandev, Evelyn ; Salzmann, Patrizia ; Kost, Jakob

Zürich : seismo, 2018

(Beiträge zur Berufsbildungsforschung)

ISBN: 978-3-03777-189-1

Migrantinnen und Migranten gelten in Bezug auf Bildungsbeteiligung und Bildungserfolg ebenso wie auf Erwerbsbeteiligung und Erwerbserfolg als vulnerable Gruppe. Dabei gibt es in jeder Gruppierung je nach Herkunftsland, Bildungsaspiration und Bleibewahrscheinlichkeit andere Muster und Bedürfnisse. Um zu beurteilen, welche individuellen und strukturellen Komponenten den Bildungserfolg und die ...

Haute école de travail social de Genève

Requérant-e-s d'asile mineur-e-s non accompagné-e-s en Suisse : dispositif institutionnel de prise en charge, réactions au vécu de l'exil et comportement identitaire

Bolzman, Claudio ; Rossel, Ludovic ; Felder, Alexandra ; Tabin, Jean-Pierre

L'intérêt pour la problématique des "requérant·e·s d'asile mineur·e·s non accompagné·e·s" (MNA) commence à émerger en Suisse au début des années 90. Malgré une première directive (sommaire) de l'Office des réfugiés en 1989, les organismes d'entraide soulignaient à cette époque les carences de leur prise en charge institutionnelle et juridique, contribuant par la même...

Université de Neuchâtel

Aufbau einer Koordinationsstelle für interkulturelle ÜbersetzerInnen und VermittlerInnen : Konzeptstudie

Dahinden, Janine ; Felder, Alexandra ; D'Amato, Gianni

(SFM Studies ; 35)

Im vorliegenden Bericht werden Vorschläge erarbeitet, welche Logik sich für den Aufbau einer Koordinationsstelle für interkulturelle ÜbersetzerInnen und VermittlerInnen für den Grossraum Zürich anbieten würde. Es werden Ideen zur Interventionslogik, zur strategischen und operativen Ausrichtung, aber auch zu den Produkten und dem Qualitätssicherungssystem einer solchen Koordinationsstelle...