Refine my results

Institution

  • Fribourg
    • University of Teacher Education Fribourg disable the filter

Specific Collection

Language

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Formation aux TICE des formateurs d’enseignants : un tissage entre formation et autoformation

Coen, Pierre-François

In: Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 2012, vol. 9, no. 1-2, p. 136-147

This exploratory research accounts for the training modalities of teachers’ trainers of the University of Teacher Education in Fribourg (Switzerland). Nine teacher’s trainers were interviewed about their training and self-directed learning on technology use and ICT integration. The results showed that, though the trainers acquired some technology competences, ICT are relatively weakly...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Évolutions des attitudes motivationnelles des enseignants pour l’intégration des technologies de l’information et de la communication

Rey, Jeanne ; Coen, Pierre-François

In: Formation et profession : Revue scientifique internationale en éducation, 2012, vol. 20, no. 2, p. 26-44

Alors que l’intégration des technologies de l’information et de la communication pour l’enseignement (TICE) figure dans les agendas politiques de l’éducation depuis une quinzaine d’années, le constat est souvent posé de la lenteur de l’intégration des TICE. Toutefois, peu d’études évaluent l’évolution de l’intégration des technologies à travers une démarche...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Besser lesen lernen oder : Wie man Lesen lieben lernt : Forschungsergebnisse aus dem Freiburger Projekt „LiFuS – Lesen in Familie und Schule“ = Faire aimer la lecture pour mieux lire? Aperçu d’une recherche sur la promotion de la lecture

Villiger, Caroline ; Niggli, Alois

In: Leseforum.ch, 2010, no. 3, p. 1-5

Der vorliegende Kurzbericht bezieht sich auf ein umfangreiches Forschungsprojekt, das im Zeitraum von 2006-2010 im Kanton Freiburg durchgeführt worden war. Im Zentrum stand die Konzipierung, Durchführung und Auswertung eines Leseprogramms in vierten Grundschulklassen, das auf einer Zusammenarbeit von Familie und Schule basiert. Ein Hauptanliegen des Programms war die Verknüpfung von kognitiven...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Multiple Ziele bei der Leseförderung : Befunde aus einer vergleichenden Interventionsstudie auf Klassenstufe 4 = Multiple objectives in promoting reading : Results of a comparative intervention study at grade four

Villiger, Caroline ; Niggli, Alois ; Wandeler, Christian ; Watermann, Rainer ; Kutzelmann, Sabine

In: Journal for Educational Research Online, 2010, vol. 2, no. 2010, p. 153-194

This article evaluates the effects of three intervention programs designed to enhance the reading enjoyment and reading comprehension of 4th graders. The three interventions differed primarily in the degree of social context: (1) silent reading in school (N = 227), (2) cooperative reading in school (N = 244), and (3) cooperative reading in school with parents helping with reading homework (N =...