Refine my results

Language

Université de Fribourg

Leseverstehen in einer Fremdsprache testen : Task Lab – eine empirische Studie zu computerbasierten Aufgaben in Französisch = Tester la compréhension de l’écrit dans une langue étrangère : Task Lab – une étude empirique sur des tâches informatisées en français

Karges, Katharina ; Barras, Malgorzata ; Lenz, Peter

(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)

Für Task Lab wurden Leseverstehensaufgaben entwickelt, wie sie auch in einer schweizweiten Erhebung von Fremdsprachenkompetenzen wie der ÜGK eingesetzt werden könnten. In dem Forschungsprojekt wurde unter anderem das Funktionieren von drei verschiedenen Aufgabenformaten untersucht (Multiple-Choice, Kurzantwort, Matching). Ausserdem wurden die Aufgaben in zwei Sprachversionen eingesetzt, um...

Université de Fribourg

Corpus et exercices en ligne, complémentarité ou redondance ? : L’exemple des pronoms relatifs 'qui' et 'que'

Thomas, Anita

In: Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 2021, vol. 2 (no. spécial), p. 85-105

The aim of this article is to discuss the use of online corpora as a resource for foreign language teaching. Corpora allow access to the language in its use, which can be considered more authentic than that found in exercises. This study is based on an analysis of the French relative pronouns qui ('who') and que ('which/that') in their most basic use. An analysis of data from learners of L2...

Université de Fribourg

Une didactique des langues étrangères ciblant l’acquisition des formes phonologiques peut sans doute être profitable à tous les élèves

Dherbey Chapuis, Nathalie

In: Babylonia: Journal of Language Education, 2021, no. 2, p. 96-103

The comparison of the effect of two targeted teaching methods on the acquisition of phonological representations of French as a foreign language by three dyslexic pupils showed that these pupils were able to benefit from targeted teaching, even for the acquisition of procedural representations. Targeted implicit teaching taught in an action-oriented communicative method enabled the observed...

Université de Fribourg

Ääs isch es Liebs : weibliches Neutrum und Beziehung im Schweizerdeutschen

Baumgartner, Gerda ; Christen, Helen (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2021.

Die vorliegende Arbeit widmet sich dem dialektalen Phänomen des weiblichen Neutrums im schweizerdeutschen Rufnamen- und Pronomengebrauch. Ausgangspunkt bildet die Beobachtung, dass nicht nur modifizierte Rufnamen auf -i wie (s) Heidi, sondern auch nicht- modifizierte Rufnamen wie (s) Anna und Pronomen unter Umständen das neutrale Genus führen (Ääs isch es Liebs). Dabei kommt es in...

Université de Fribourg

Give the Standard Treatment of Fallacies a Chance! Cognitive and Rhetorical Insights into Fallacy Processing

Oswald, Steve ; Herman, Thierry

In: From Argument Schemes to Argumentative Relations in the Wild, 2019, p. 41-62

While we acknowledge the inadequacy of the standard treatment of fallacies (see Hamblin 1970, p. 12) when it comes to assessing the normative dimension of argumentation, we suggest that its definition of fallacious arguments sheds light on another issue of interest to argumentation scholars, namely rhetorical effectiveness. Specifically, we contend that this definition contains a fundamental...