Refine my results

Language

  • French (23'838) disable the filter
Public access from Jun 8, 2023
Università della Svizzera italiana

Paiements extérieurs et crises de dette : Vers un nouvel ordre monétaire international?

Zio, Adonija ; Bradley, Xavier (Dir.) ; Cencini, Alvaro (Codir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2020 ; 2020ECO013.

The sovereign debt crisis is one of the most recurrent crises of the capitalist system. These crises emerge after a strong accumulation of debt by countries. The payment of this debt most often causes internal distortions and financial instability. Studies related to these issues favour the microeconomic approach and explain that the imprudent behaviour of debtors and creditors is at the basis...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Les stratégies déployées par les apprenti-e-s en commerce de détail pour faire face aux conditions de travail difficiles en Suisse

Caprani, Isabelle ; Duemmler, Kerstin ; Felder, Alexandra

In: NCRE, 2020, vol. 22, no. 2, p. 1-20

This article based on a study conducted with trainees in the Swiss retail sector examines how they cope with the demands and constraints of the industry. The strategies employed to deal with arduous working conditions are outlined. With respect to the concept of coping, three main strategies were gleaned from the data: resistance, passivity and autonomy. Identifying the strategies used by...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Regard de futurs enseignants sur l’importance des compétences TIC (Internet) pour les jeunes et la responsabilité de divers intervenants à cet égard = Perceptions of teachers-in-training on the importance of ICT (Internet) skills for youth and the responsibilities of education stakeholders for ensuring them

Giroux, Patrick ; Gagnon, Mathieu ; Gremion, Christophe ; Heinzen, Samuel

In: Formation et profession, 2014, vol. 22, no. 1, p. 13-26

In the 21st century, « ICT » skills are important for the integration of individuals into society and the competitiveness of nations. Several nations have adjusted their curricula, assigning this responsibility to the school. But what do pre-service teachers think? Do they believe it is for the school to support the development of these skills? In this regard, we asked 328 student teachers from...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

De l’influence du contrôle dans les dispositifs d’accompagnementTélécharger

Gremion, Christophe ; Coen, Pierre-François

In: Evaluer. Journal international de recherche en éducation et formationTélécharger, 2015, vol. 1, no. 3, p. 11-27

Après avoir brièvement présenté les différentes postures qu’un accompagnant peut prendre dans un contexte de formation d’enseignants, cet article met en évidence le rôle déterminant que l’évaluation formative et/ou certificative a sur la posture réflexive de la personne accompagnée. Il s’agit en particulier de voir de quelle manière le rôle d’évaluateur endossé par...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Influence de l’autoévaluation et de l’accompagnement sur la réflexivité des futurs enseignants

Gremion, Christophe

In: Formation et pratiques d’enseignement en questions, 2016, no. 21, p. 259-286

Cette recherche, menée dans la HEP FR, en formation initiale à l’enseignement préscolaire et primaire, s’intéresse dans un premier volet aux traces et seuils de réflexivité observés dans des écrits professionnalisants. L’analyse de ces textes permet de proposer une classification des seuils de réflexivité, inspirés de ceux proposés par plusieurs auteurs (Beauchamp, 2012;...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Enjeux et tensions de l’implantation et de l’utilisation du portfolio numérique en enseignement supérieur

Petit, Matthieu ; Monney, Nicole ; Gremion, Christophe

In: The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2018, vol. 9, no. 3, p. 1-9

This special issue is based on various studies related to the digital portfolio in higher education. This scoping text provides an overview of the aims and conceptual frameworks of the articles that are brought together, as well as establishing a range of digital portfolio implementation contexts in Canada and Europe. In addition, various issues emanating from this publication are identified...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Le portfolio numérique en enseignement supérieur: Introduction à un numéro spécial de la RCACEA

Petit, Matthieu ; Monney, Nicole ; Gremion, Christophe

In: The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2018, vol. 9, no. 3, p. 1-5