Ergebnisse einschränken

Sprache

Médiathèque Valais

L'héroïque et le quotidien : Hannibal et les autres dans les Alpes

Tarpin, Michel

In: Annales valaisannes : bulletin trimestriel de la Société d'histoire du Valais romand, 2001, p. 7-19

Université de Fribourg

Sulfur isotope analysis of cinnabar from Roman wall paintings by elemental analysis/isotope ratio mass spectrometry – tracking the origin of archaeological red pigments and their authenticity

Spangenberg, Jorge E. ; Lavrič, Jošt V. ; Meisser, Nicolas ; Serneels, Vincent

In: Rapid Communications in Mass Spectrometry, 2010, vol. 24, no. 19, p. 2812-2816

The most valuable pigment of the Roman wall paintings was the red color obtained from powdered cinnabar (Minium Cinnabaris pigment), the red mercury sulfide (HgS), which was brought from mercury (Hg) deposits in the Roman Empire. To address the question of whether sulfur isotope signatures can serve as a rapid method to establish the provenance of the red pigment in Roman frescoes, we...

Université de Fribourg

Métamorphoses de l'utérus, d'Hippocrate à Ambroise Paré

Dasen, Véronique

In: Gesnerus, 2002, vol. 59, p. 167-186

Le traité Des monstres et prodiges (1579, 1585) d'Ambroise Paré contient une vignette figurant un embryon monstrueux qui se résume à une tête humaine entourée de serpents. Cette image appartient à une longue tradition iconographique liée à l'imaginaire de la sexualité et de la procréation. Elle représente un avatar de la croyance antique en l'animalité de la matrice, illustré...

Université de Fribourg

Naître jumeaux: un destin ou deux

Dasen, Véronique

In: L'embryon: formation et animation. Antiquité grecque et latine, traditions hébraïque, chrétienne et islamique, 2008, p. 109-122

Université de Fribourg

La mort des enfants à Rome: l'impossible chagrin?

Dasen, Véronique ; Université de Fribourg

In: La Vouivre: Cahiers romands de psychologie analytique, 2006, vol. 15, p. 29-37

Université de Fribourg

Blessing or portent? Multiple births in ancient Rome

Dasen, Véronique

In: Hoping for continuity. Childhood, education and death in Antiquity and Middle Ages, 2005, p. 72-83