In: Revue suisse de pédagogie spécialisée, 2013, no. 3, p. 6-14
Désireuses d’en savoir plus sur les priorités d’accompagnement des adolescents et adultes polyhandicapés, nous avons analysé le contenu de leurs projets individualisés (PI) 1. On note une sous-représentation de certaines sphères et un risque de rétrécissement de perspective à l’âge adulte. Plusieurs pistes d’ interprétation sont envisagées et des prolongements sont en cours...
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In: Frontiers in Psychology, 2015, p. 6:1830
Atypical sensory functioning in Autism Spectrum Disorder (ASD) has been well documented in the last decade for the visual, tactile and auditory systems, but olfaction in ASD is still understudied. The aim of the present study was to examine whether children with ASD and neuro-typically (NT) developed children differed in odor perception, at the cognitive (familiarity and identification...
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In: Revue suisse de pédagogie spécialisée, 2020, vol. 10, no. 4, p. 17-23
Manger est un acte quotidien, vital, obligatoire. C’est une habitude de vie incontournable pour tout être vivant. Il concerne tout le monde et interroge les valeurs personnelles. S’il suscite parfois des craintes comme celle très répandue de grossir, il est le plus souvent source de plaisir et synonyme de rencontre. Accompagner cet acte demande d’agir sur les motivations...
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In: Creative Education, 2017, vol. 8, no. 6, p. 975-992
Individual self-determination and civic engagement are key resources in the life of every individual. All the more so in the case of individuals with an intellectual disability (ID), who are frequently prevented, voluntarily or passively (for example through the failure to promote favourable conditions for learning), from implementing the resources that are required for acquiring and...
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In: Current Opinion in Food Science, 2021, vol. 41, p. 210-216
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In: Research in Autism Spectrum Disorders, 2021, vol. 83, p. 101744
Background: The positive effect of a father’s involvement in children’s upbringing is now recognised. However, research on fathers raising children with autism spectrum disorder (ASD) are still few. This study examines the relationship between the perception, fathers of children with ASD have of the importance of their role in the development of their children and the feelings...
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In: Journal of Intellectual & Developmental Disability, 2020, p. 1-13
Background: Social vulnerability refers to the ways in which an individual is at risk of being victimised. The Test of Interpersonal Competences and Personal Vulnerability [TICPV] is an Australian assessment tool designed for adults with intellectual disabilities (ID) [Wilson et al. (1996). Vulnerability to criminal exploitation: Influence of interpersonal competence differences among people with...
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(Inserm, expertises collectives)
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In: Société Suisse d’Ethnologie, 2013, p. 1-10
Le groupe de réflexion éthique et déontologique (GRED) a été créé par la Société Suisse d’Ethnologie (SSE) en 2008. Sa première mission a été de doter la SSE d’une prise de position sur l’éthique de la recherche, publiée et acceptée lors de l’Assemblée générale en 2010. Souhaitant prolonger le débat, le GRED a décidé de poursuivre en publiant des discussions de...
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