Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik Zürich HfH

Parents as Teachers: Effects on Child Outcomes : Effects of Home-Based Early Intervention on Child Outcomes: A Randomized Controlled Trial of Parents as Teachers in Switzerland

Schaub, Simone ; Ramseier, Erich ; Neuhauser, Alex ; Burkhardt, Susan C. A. ; Lanfranchi, Andrea

In: Early Childhood Research Quarterly, 2019, p. 1-49

This randomized controlled trial examined the effectiveness of the Parents as Teachers (PAT) program in the German-speaking part of Switzerland. During the first three years after birth, 132 at-risk families with new-born children were supported by PAT with regular home visits and group connections. The 116 families in the control group had access to the normal community services, but were...

Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik Zürich HfH

Methylation of the glucocorticoid receptor promoter in children: Links with parents as teachers, early life stress, and behavior problems

Gardini, Elena Silvia ; Schaub, Simone ; Neuhauser, Alex ; Ramseier, Erich ; Villiger, Arna ; Ehlert, Ulrike ; Lanfranchi, Andrea ; Turecki, Gustavo

In: Development and Psychopathology, 2020, p. 1-13

The present study examined the effect of early life stress (ELS) on the glucocorticoid receptor gene (NR3C1) methylation, the associations between NR3C1 methylation and behavior problems, and the effect of the program Parents as Teachers (PAT) on NR3C1 methylation. Participants included 132 children, 72 assigned to the PAT intervention group and 60 to the PAT control group. Children were...

Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik Zürich HfH

Die Erfassung der Zahlenbegriffsentwicklung im Kleinkindalter: Das Instrument E-ZaBE

Schaub, Simone ; Venetz, Martin ; Kerstin Olshausen Urech ; Christina Koch

In: Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 2018, vol. 24, no. 4, p. 28-33

Mit dem Instrument zur Zahlenbegriffsentwicklung E-ZaBE können mathematische Basisfertigkeiten im Kleinkindalter zwischen 2 und 4½ Jahren gemessen werden. Es ist für den Einsatz in der Heilpädagogischen Früherziehung konzipiert und soll aufzeigen, inwiefern der Zahlenbegriff nicht altersentsprechend entwickelt ist und wo Förderbedarf besteht. In einem Forschungsprojekt der Interkantonalen...