In Switzerland’s political dialogue, an adequate representation of Swiss language communities in the Federal Administration is considered to be a vital expression of multilingualism in Switzerland. Diverse legal bases and directives have been created and issued in the interest of reaching this goal. Nonetheless, questions concerning implementation and effectiveness of these measures remain open...
|
(IR-Papers ; 4)
Die Beteiligung von öffentlich-rechtlich anerkannten Kirchen in Abstimmungskämpfen hat in neuerer Zeit Diskussionen ausgelöst, insbesondere im Zusammenhang mit der Konzernverantwortungsiniaitive im Herbst 2020. Der vorliegende Beitrag analysiert die rechtlichen Grundlagen eines solchen Engagements. Dazu wird besonders die Grundfrage untersucht, ob und inwiefern die anerkannten Kirchen an die...
|
(IR-Papers ; 3)
In the 19th century, the prohibition of religious weddings prior to state marriages had the objective of enforcing the right to marriage and preventing discriminatory practices, particularly those of the Catholic Church. While this is no longer pertinent, mandatory civil marriage has a new raison d'être in today's age of migration. The state thereby requires and ensures that marriages in...
|
In: F. Lorcerie (Éd.), Éducation et diversité. Les fondamentaux de l’action., 2021, p. 47-57
Chercher à dresser ne serait-ce qu’un portrait de la formation interculturelle des enseignants en Suisse amène à prendre conscience que la diversité linguistique et culturelle n’est pas qu’un objet sur lequel travaillent les artisans de la formation des enseignants. Dans un pays construit sur l’alliance entre quatre régions linguistiques et vingt-six cantons, la diversité...
|
(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)
The project Heritage language and school language: are literacy skills transferable? (HELASCOT) addresses the linguistic development in migrant children of Portuguese descent in Switzerland. It focuses primarily on the children’s literacy skills (reading comprehension and writing skills) in their heritage language (i.e. Portuguese) and in the language of instruction in the region in...
|
In: Lebe besser! Auf der Suche nach dem idealen Leben, 2020, p. 17-29
|
In: Revue suisse de pédagogie spécialisée, 2019, no. 3, p. 15-21
L’article 19 de la Convention de l’ONU relative aux droits des personnes handicapées définit des objectifs afin de permettre aux personnes en situation de handicap de choisir de manière autonome leur mode d’habitation. La mise en oeuvre de cet article en Suisse en est pour l’ instant à ses premiers balbutiements, mais une dynamique se met aujourd’hui en place. Cet article...
|
In: Esercizi di fantalinguistica, 2019, p. 33-39
|
Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2018.
Changing workplace or society? Hackers between compliance with the social order and the will to innovate. This thesis looks at hacking as source of social change, or even subversion of the social order. Hacking involves self-directed learning and remove social barriers between hobbyists, professionals and activists. Therefore, it raises the hope to renew the access to knowledge and the role of...
|
In den Kantonen BS und SO sowie in den deutschsprachigen Teilen der Kantone BE, FR und VS wird seit dem Schuljahr 2011/12, im Kanton BL seit dem Schuljahr 2012/13, Französisch als erste Fremdsprache ab der 5. Klasse (Zählung nach HarmoS) nach dem Passepartout-Lehrplan bzw. nach einem gemeinsamen Konzept und mit einem gemeinsamen Lehrmittel unterrichtet. Die Ziele, Inhalte und der Aufbau ...
|