Refine my results

Language

Université de Neuchâtel

Differential impairments in irony comprehension in brain-damaged individuals : Insight from contextual processing, theory of mind and executive functions

Cordonier, Natacha

In: Neuropsychology, 2020, p. 1-51

Objective: The comprehension of irony can be affected after brain injuries. The cognitive mechanisms accounting for such disorders remain yet unclear. The heterogeneity of cognitive profiles of brain-damaged individuals and the use of independent tests to measure the links between these mechanisms and the comprehension of irony might contribute to this lack of clarity. The present study...

Université de Neuchâtel

The Nonverbal Processing of Actions Is an Area of Relative Strength in the Semantic Variant of Primary Progressive Aphasia

Auclair-Ouellet, Noémie ; Fossard, Marion ; Macoir, Joël ; Laforce, Robert

In: Journal of Speech, Language, and Hearing Research (JSLHR), 2020, p. 1-16

Purpose Better performance for actions compared to objects has been reported in the semantic variant of primary progressive aphasia (svPPA). This study investigated the influence of the assessment task (naming, semantic picture matching) over the dissociation between objects and actions. Method Ten individuals with svPPA and 17 matched controls completed object and...

Université de Neuchâtel

Troubles de la production écrite dans la variante sémantique de l’aphasie primaire progressive : caractérisation des processus altérés et recommandations thérapeutiques = Written language production disorders in semantic variant of primary progressive aphasia: The characterization of altered cognitive processes and treatment recommendations

Dépraz, Audelore ; Fossard, Marion ; d’Honincthun, Peggy

In: Revue de neuropsychologie, neurosciences cognitives et cliniques, 2019, vol. 11, no. 3, p. 188-207

Les troubles de la production écrite de type dysgraphie de surface font partie des critères diagnostiques de la variante sémantique de l’aphasie primaire progressive (APP-s). Cependant, un recensement des études décrivant les différents patterns de difficultés orthographiques des patients APP-s met en évidence que si l’atteinte de la voie d’adressage, dans les modèles séquentiels,...

Université de Neuchâtel

Les troubles de la production écrite chez l’adulte = Written language production disorders in adults

Fossard, Marion ; de Partz, Marie-Pierre

In: Revue de neuropsychologie, neurosciences cognitives et cliniques, 2019, vol. 11, no. 3, p. 163-164

Université de Neuchâtel

Développement, validation et normalisation de la Batterie d’évaluation de la compréhension syntaxique : une collaboration Québec-Suisse = Development, Validation, and Standardization of the Batterie d’évaluation de la compréhension syntaxique: A Québec–Switzerland Collaboration

Bourgeois, Marie-Ève ; Fossard ; Monetta ; Bergeron, Annie ; Perron, Marc ; Martel-Sauvageau, Vincent

In: Revue canadienne d’orthophonie et d’audiologie - Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology, 2019, vol. 43, no. 2, p. 109-120

To fill the lack of French evaluation tools, the Batterie d’évaluation de la compréhension syntaxique [a battery for the evaluation of syntax processing] was developed in collaboration with research teams from Switzerland and the province of Québec. First, participants with aphasia (n = 30) were recruited to complete convergent, divergent, and discriminant validity and reliability...

Université de Neuchâtel

BEPS: Development, validation, and normative data of a sentence production test in French

Coulombe, Valérie ; Fossard ; Monetta

In: Applied Neuropsychology: Adult, 2019, p. 1-13

Assessing one’s sentence production ability can help to identify difficulties experienced by individuals with aphasia and enables targeted intervention. Speech-language pathologists working with the francophone population must contend with the current lack of a sentence production evaluation tool. The aim of this article is to present the development, validation, and normative data of a...

Université de Neuchâtel

Aphasie, bilinguisme et modes de communication = Aphasie, Zweisprachigkeit und Kommunikationsmodus

Marty, Simone ; Grosjean, François

In: Aphasie et domaines associés (Aphasie und verwandte Gebiete), 1998, vol. 12, no. 1, p. 8-28

Un certain nombre de cas de mélanges pathologiques des langues chez les aphasiques bilingues ont été rapportés dans la littérature. Or, il est difficile d'établir si ces productions sont dues au type de pathologie du patient, au mode de communication bilingue dans lequel il se trouvait pendant l'examen, ou aux deux à la fois. Cette étude se propose d'analyser la capacité d'aphasiques...

Université de Neuchâtel

Développement de la version québécoise francophone du Children’s Communication Checklist – 2 (CCC-2) : Normalisation et équivalence métrique

Vézina, Marie ; Sylvestre, Audette ; Québec, QC Canada ; Fossard, Marion

In: Canadian Journal of Speech-Language Pathology & Audiology (CJSLPA), 2013, vol. 37, p. 156-168

The assessment of language pragmatics is of prime importance for differential diagnosis between language disorders and pervasive developmental disorders, both in speech therapy and child psychiatry. Indeed language pragmatics can provide discriminating insights that help properly identify the etiology of problems, and thus guide the child to appropriate resources. There are however few tools for...