In: Empirische Sonderpädagogik, 2013, vol. 2, p. 107-129
Negativer Peereinfluss gilt als einer der zentralen Risikofaktoren für eine dissoziale Entwicklung von Kindern und Jugendlichen. Um ungünstige Einflussprozesse zwischen Gleichaltrigen besser zu verstehen und wirksame Präventionsmaßnahmen dagegen entwickeln zu können, ist es entscheidend, die moderierenden Faktoren von Peereinfluss zu kennen. Diese können Aufschluss darüber geben, wer...
|
In: Frontiers in Education, 2020, vol. 4, p. 1-11
Students with intellectual disabilities in special needs schools often exhibit high levels of problem behaviors. Besides of the challenges for the concerned individuals, peers, and their caregivers, problem behaviors can also be a source of stress for teachers. However, less is known on which exact behaviors are perceived as how stressful in special needs schools for students with...
|
In: Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 2020, p. 1-29
|
In: Journal of Research in Special Educational Needs, 2020, vol. 20, no. 2, p. 130-145
|
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2015, vol. 18, p. 569-589
Die Klassenkamerad(inn)en bilden für Jugendliche eine wichtige Ressource für sozialen Austausch und die Netzwerkbildung unter Gleichaltrigen. Aus diesem Grund könnten sie einen spezifischen Einfluss auf die individuelle Verhaltensentwicklung von Schüler(inne)n haben. Es wurde daher untersucht, ob die Klassenzusammensetzung bezüglich des Niveaus an schulischem Problemverhalten einen...
|
In: Journal of Adolescence, 2018, vol. 68, p. 136-145
Introduction. Prior research has shown that classmates’ behavior serves as a descriptive norm for adolescents’ individual behavior. While earlier studies primarily focused on negative peer influence, classmates’ prosocial behavior might be associated with positive individual development. We hypothesized more classroom- level prosocial behavior predicts a lower likelihood of future...
|
In: Journal of Applied Developmental Psychology, 2018, vol. 56, p. 99-108
This study investigated whether early adolescents’ disruptive classroom behavior is predicted by descriptive classroom norms for such behavior (i.e., mean level of classmates’ disruptive behaviors). We further examined whether classmates’ influence on a student’s disruptive behavior varies based on teacher’s instructional practice. Participants were 701 adolescents (M = 13.12 years;...
|
In: Zeitschrift für Heilpädagogik, 2017, vol. 68, p. 580-591
Im Beitrag werden die Ergebnisse einer Längsschnittstudie zur Frage des Einflusses der Klassenkameradinnen und Klassenkameraden auf die Entwicklung individueller Verhaltensprobleme zusammengefasst (n = 864; 6 Messzeitpunkte). Die Studie zeigt, dass das Niveau an Verhaltensproblemen und prosozialem Verhalten in der Klasse die individuelle Verhaltensentwicklung von Schülerinnen und Schülern...
|
In: Journal of Cognitive Education and Psychology, 2016, vol. 15, p. 206-224
Cognition plays a major role in the development of antisocial behavior. The aim of this study was to extend the current state of research regarding the mechanisms of negative peer influence in adolescence by testing whether aggregated classroom attitudes (injunctive norms) predict individual attitudes towards antisocial behavior and vice versa. For that purpose, attitudes towards a broad...
|
In: School Effectiveness and School Improvement, 2016, vol. 27, p. 95-115
Previous research suggests that the 1st year in secondary school for some students goes hand in hand with an increase in adjustment difficulties. One factor that might influence this process on an individual, compositional, and institutional level is the academic track a student attends. It was hypothesized that being assigned to a lowqualifying track predicts a stronger increase in...
|