Università della Svizzera italiana

La variazione del rapporto tra educazione e scienza in società e nelle università, e conseguenze sulla nozione di dottorato : Studio dal Medioevo ad oggi nella prospettiva della teoria dei sistemi di N. Luhmann = The changement in the relationship between education and science in society and universities, and the consequences on the notion of doctorate : study from the Middle Ages to the present from the perspective of the systems theory of N. Luhmann

Rozalèn, Sabrina ; Hungerbühler, Ruth (Dir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2011 ; 2011COM010.

The doctorate in the last twenty years was characterized by massification and the internationalization of higher education. It has gradually grown in importance, first in the United States, Australia and New Zealand, and later in Europe. In Europe, the scientific interest for the doctorate was born in a climate of changement, doe to the two European initiatives 'European Higher Education Area'...

Università della Svizzera italiana

“Nativi digitali” e apprendimento con le ICT : La ricerca “GenY @ work” in Ticino, Svizzera

Rapetti, Emanuele ; Cantoni, Lorenzo

In: Journal of e-learning and knowledge society, 2010, vol. 6, no. 1, p. 43-53

L'articolo presenta le radici storiche e il percorso dell'espressione “nativi digitali", introducendo anche il dibattito critico che è nato recentemente a mostrarne limiti e assunti non dimostrati. Presenta poi una ricerca, condotta in Canton Ticino (Svizzera), intesa a studiare le pratiche di uso delle ICT (Information and Communication Technologies) da parte di giovani impiegati in ...

Università della Svizzera italiana

Competenza e formazione : per una ricostruzione della Bildung. Osservazioni teoriche e riferimenti empirici

Ghisla, Gianni ; Poglia, Edo (Dir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2009.

For several decades, the concept of competence has fallen into everyday use, assimilated by most languages of the western world and used in different social contexts, from economics to politics, from education to development. It has assumed surprising significance over a short period in education itself. Programmes and curricula, which remain, beyond the growing role of the market and the...

Università della Svizzera italiana

Dinamiche della comunicazione tra insegnanti ed alunni alla scuola media : studio comparativo tra lezioni di matematica ed italiano = Communicational interactions between teachers and students : comparison between Mathematics and Italian lessons

Giugliano, Arianna ; Schubauer-Leoni, Maria Luisa (Dir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2007 ; 2007COM002.

The principal aim of this study is the analysis of communicational interactions between teachers and students, and between the students themselves. More precisely, the research analyzes “what happens” during several lessons of a scientific (mathematics) and a humanistic (Italian as the first language) subject. The fundamental purpose is to verify how the same student, according to the...

Università della Svizzera italiana

Fattori rilevanti nei progetti di eLearning in università : il caso dei programmi nazionali di Svizzera, Olanda e Svezia

Rezzonico, Sibilla ; Cantoni, Lorenzo (Dir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2006 ; 2006COM001.

L’adozione dell’eLearning è oggi considerata come uno dei maggiori strumenti per modernizzare le università, per migliorare la qualità e la flessibilità dell’insegnamento e per allargare l’offerta educativa a nuovi mercati. Per questo sono nati numerosi programmi nazionali per incentivare l’utilizzo dell’eLearning nelle università. Qualunque sia l’utilizzo specifico...