In: Les études de la Chaire Diasporas Africaines, 2021, no. 4, p. 1-42
|
In: Butinage : the art of religious mobility, 2021, p. 85-103
|
In: Formation et pratiques d’enseignement en questions, 2020, no. Hors-série 4, p. 161-181
L’engagement d’enseignants formés à l’étranger (EFE) représente une stratégie mobilisée par les autorités scolaires afin de répondre à une pénurie d’enseignants. Cet article se propose d’analyser les trajectoires d’insertion professionnelle des EFE engagés dans un canton suisse (Fribourg) à partir de la question de la reconnaissance professionnelle. Il présente les...
|
In: Globalisation, Societies and Education, 2020, vol. 18, no. 4, p. 361-373
Recent decades have seen an exponential growth in the field of international schools, and a concurrent rise in the number of young Anglo-Saxon teachers overseas. Such mobile teaching careers have largely been presented in terms of emphasising exploration, travel and lifestyle-related migration. While acknowledging such factors, we also draw attention to financial constraints, and in particular,...
|
In: ACME: An International Journal for Critical Geographies, 2020, vol. 19, no. 1, p. 106-130
This article explores the subjective spatial relations that international schools in Switzerland seek to produce within the cosmopolitan enclaves they form. Based on ethnographic fieldwork at 21 international schools in Switzerland, we scrutinize practices related to diversity and mobility, which international schools construe as the main vehicles leading to the desired attributes of...
|
Ce texte interroge les contextes et modalités du recours à la catégorie de l’‘international’ par des écoles privées en Suisse. À partir d’observations ethnographiques et de référence à des travaux historiographiques, nous dégageons l’hypothèse de trois modalités d’agencement institutionnel de l’‘international‘ dans ces établissements, renvoyant à des modes de...
|
In: Anthropologica, 2019, vol. 61, no. 1, p. 137-149
Schools are places where specific temporalities are enacted daily through teaching practices both inside and outside the classrooms. This paper, which draws on ethnographic research in more than fifteen international private schools in Switzerland, looks at the accelerated temporality that prevails in these schools. International private schools have been expanding massively in Switzerland since...
|
In: Tsantsa : Journal of the Swiss Anthropological Association, 2019, vol. 24, p. 121-126
|
In: Formation et pratiques d'enseignement en questions, 2016, no. 21, p. 7-13
|
In: Formation et pratiques d'enseignement en questions, 2016, no. 21, p. 59-83
Cet article analyse les trajectoires alternatives des diplômés en enseignement qui ne s’insèrent pas professionnellement dans l’école publique. Sur la base d’une enquête par questionnaire conduite au cours de la dernière décennie en Suisse romande et au Tessin, il décrit les choix, raisons, motifs et conditions de leur (non) insertion professionnelle, ainsi que certaines ...
|