Haute Ecole pédagogique Fribourg

Réflexions didactiques au sujet de l'enseignement sur les religions (Religionskunde) au sein d'une société plurireligieuse

Bleisch, Petra

In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences, 2019, vol. 7, p. 33-44

Religious studies are taught in a multireligious society. Based on research findings, this article problematises the handling of knowledge in relation to religions in the educational context. It first describes religious diversity at the “individual”, “institutional” and “discursive” levels and argues that the differentiating processes at the discursive level essentialise, hierarchise...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

"Lehrperson" und "gute Lehre" in Ethik, Religionen, Gemeinschaft

Bleisch, Petra ; Bietenhard, Sophia ; Schmid, Kuno

In: Professionalisierung in den Fachdidaktiken : Dokumentation der Tagung Fachdidaktiken vom 22. Januar 2015, 2015, p. 1-3

Die fachdidaktischen Diskussionen zum ethischen, sozialen und religionskundlichen Lernen in den Schweizer Volksschulen befassten sich bislang noch wenig mit der Frage der Professionali-tät der Lehrperson und der fachdidaktischen Professionalisierung. Dies ist jedoch angesichts der Spannungsfelder, die allgemein in den Diskussionen über Schule und Lehrpersonen sichtbar werden, in besonderem...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Biographie, Überzeugungen, Unterrichtskonzepte : Lehrpersonen erläutern ihre Zugänge zu Religionsthemen

Bleisch, Petra ; Bietenhard, Sophia

In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions, 2018, no. 6, p. 28-50

Based on interviews with teachers and adopting a socio-anthropological approach, this article examines the relations between teaching practices, didactic aspects, biographical references and the concept of religion. Care is taken to situate the results in relation to religious discourses and discourses on religion and to professional discourses and didactic theories. The authors show that...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Approches conceptuelles de l’enseignement de la religion : enseignement religieux et enseignement orienté sciences des religions

Frank, Katharina ; Bleisch, Petra

In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions, 2017, vol. 4, p. 70-78

In view of the harmonized curricula Plan d’études romand and Lehrplan 21, teachers are challenged with providing lessons about the topic of religions for all pupils while observing their right to freedom of religion. This contribution presents four empirically based types of teaching “religion”. They can be condensed into two major types of religion education: religious education and study...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

La notion de "religion(s)" dans le Lehrplan 21 : réflexions sur les sciences des religions et conclusions pour la didactique de la branche

Bleisch, Petra

In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions, 2017, vol. 4, p. 61-69

In October 2014, a new harmonized syllabus has been published for the German speaking Swiss school system. This contribution questions the definition and location of “religion”, discusses it in the light of a study of religions approach and draws conclusions for subject- specific didactics.

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Zeitschrift für Religionskunde : Begriffe, Konzepte, Programmatik = Revue de didactique des sciences des religions : notions, concepts, intentions

Bleisch, Petra ; Desponds, Séverine ; Durisch Gauthier, Nicole ; Frank, Katharina

In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions, 2015, no. 1, p. 8-25

This article describes the current situation regarding non-denominational religious education in Swiss schools and relates it to the founding of the new journal, Revue de didactique des sciences des religions. The shift that has taken place in compulsory schooling from a denominational or interreligious teaching with opt-outs to a teaching designed for all pupils raises new challenges both for...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

"Religion(en)" im Lehrplan 21 : Religionswissenschaftliche Betrachtungen und religionskundedidaktische Folgerungen

Bleisch, Petra

In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions, 2015, no. 1, p. 63-71

In October 2014, a new harmonized syllabus has been published for the German speaking Swiss school system. This contribution questions the definition and location of “religion”, discusses it in the light of a study of religions approach and draws conclusions for subjectspecific didactics.

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Religionskunde-didaktische Konzeption des bekenntnisunabhängigen Religionsunterrichts im Spiegel unterrichtlicher Praxis

Bleisch, Petra ; Frank, Katharina

In: Konfessioneller und bekenntnisunabhängiger Religionsunterricht : eine Verhältnisbestimmung am Beispiel Schweiz

Der folgende Beitrag befasst sich auf verschiedenen Ebenen mit der Abgrenzung eines in der öffentlichen Schule obligatorischen religionskundlichen Unterrichts von einem "konfessionellen", "konfessionell kooperativen", "religiösen" und "interreligiösen" Unterricht. Zum einen entwickelt er auf der Grundlage von juristischen Überlegungen, religionssoziologischen Analysen, systematischer...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Über Religionsunterricht und Religionsfreiheit : ein Briefwechsel per E-Mail

Bleisch, Petra ; Kuhl, Matthias

In: reli.: Zeitschrift für Religionsunterricht, 2013, no. 3, p. 10-11

Aus einer Rückmeldung zum vorstehenden reli.-Grundsatzbeitrag entstand ein längerer Briefwechsel per E-Mail, in dem Fragen zu einem zukunftstauglichen schulischen Religionsunterricht diskutiert werden. Der Austausch liegt hier in gekürzter Fassung vor.