Université de Neuchâtel

The ecology underlying decision rules of bluestreak cleaner wrasse during client interactions

McAfoose, Sharon ; Bshary, Redouan (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel, 2017.

Cooperation is defined as a ‘helping’ behaviour that provides direct fitness benefits to other individuals. Such behaviours have long intrigued biologists, as it poses a problem for classic evolutionary theory, i.e. why should an individual perform a behaviour that is beneficial to other individuals? Indeed, an expansive body of work on evolutionary game theory, as well as, empirical studies,...

Université de Neuchâtel

What makes a cleaner a cleaner ?

Gingins, Simon ; Bshary, Redouan (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel, 2016.

In his last presidential address to the Royal Society in 2005, Robert M. May stated that “The most important unanswered question in evolutionary biology, and more generally in the social sciences, is how cooperative behaviour evolved and can be maintained”. My thesis provides a contribution to answering this big question by investigating how one particular species evolved for an ecology that...

Haute école pédagogique du canton de Vaud

L'observation des différents types de raisonnement mathématiques chez l'élève

Parmelin, Sophie ; Clivaz, Stéphane (Dir.) ; Mauroux, Laetitia (Codir.)

Mémoire de bachelor : Haute école pédagogique du canton de Vaud, 2015 ; mp6318.

Comment faire parler un élève ? Comment accéder à son raisonnement ? Comment l’enseignante influence-t-elle le raisonnement des élèves ? En quoi la démarche cognitive et métacognitive est-elle importante dans les apprentissages ? Tant de questions que nous nous posons tout au long de ce mémoire. Nous cherchons à observer les différents types de raisonnement mathématiques chez...

Haute école pédagogique du canton de Vaud

L'observation des différents types de raisonnements mathématiques chez l'élève

Cavin, Noémie ; Clivaz, Stéphane (Dir.) ; Mauroux, Laetitia (Codir.)

Mémoire de bachelor : Haute école pédagogique du canton de Vaud, 2015 ; mp6294.

Comment faire parler un élève ? Comment accéder à son raisonnement ? Comment l’enseignante influence-t-elle le raisonnement des élèves ? En quoi la démarche cognitive et métacognitive est-elle importante dans les apprentissages ? Tant de questions que nous nous posons tout au long de ce mémoire. Nous cherchons à observer les différents types de raisonnement mathématiques chez...