In: British Journal of Religious Education, 2021, p. 1-14
This article shows how discussion of the ‘world religions paradigm’ in integrated natural and social science teaching affects how religious plurality is handled. A concrete case study is used to illustrate how a teacher designs lessons on world religions. Based on this single case study, the article argues that the use of specific teaching materials, which are shaped according to the ...
|
In: International Journal of Politics, Culture, and Society, 2015, vol. 28, no. 1, p. 5-19
|
In: IR-Paper, 2020, vol. 2, p. 1-22
Dieser Beitrag geht der Frage nach, welche Stellen innerhalb der kantonalen Verwaltungen für die Beziehungen zu den Religionsgemeinschaften zuständig sind und zeigt neuere kantonale Entwicklungen auf, die eine Öffnung gegenüber dem religiösen Pluralismus zum Ziel haben.
|
Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2021.
Measurement is fundamental in science. Social sciences generally and psychology, in particular, depend on objective, valid, and reliable psychometric scales. In the 20th century, the psychology of religion and spirituality spent a long time searching for comprehensive and trustworthy instruments to assess psychological constructs in the field of empirical studies of religion and spirituality....
|
In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions, 2019, p. 33-44
L'enseignement sur les religions est dispensé dans des sociétés marquées par la pluralité religieuse. À l’appui de résultats de recherche, cet article problématise le traitement du savoir en lien avec les religions en contexte d’enseignement et décrit la diversité religieuse au niveau « individuel », « institutionnel » et « discursif ». Il montre que les discours de...
|
Mémoire de bachelor : Haute Ecole pédagogique Fribourg, 2020.
Diese Arbeit setzt sich mit selbstbestimmten Motivationsformen und ihren Implikationen für die Praxis auseinander. Dabei dient die Selbstbestimmungstheorie von Deci und Ryan als theoretische Basis. Es wird untersucht, inwiefern der kompetenzorientierte Unterricht selbstbestimmtere Motivationsformen unterstützt und durch welche Handlungsbereiche eine Lehrperson diese beeinflussen kann. Die...
|
In: Zeitschrift für Religionskunde | Revue de didactique des sciences des religions, 2020, no. 8, p. 104-124
Les jeunes rencontrent dans leur vie quotidienne des symboles et motifs religieux dans les films, les séries, la publicité ou encore les jeux vidéo. Cette contribution présente une unité d’enseignement qui s’appuie sur le modèle LUKAS et qui propose d’identifier et d’exploiter avec des élèves du secondaire 1 des symboles et des motifs présents dans la culture populaire. Cette...
|
In: Religionsrecht : eine Einführung in das jüdische, christliche und islamische Recht, 2018, p. 385 - 397
|
In: Research on Religious and Spiritual Education, 2018, vol. 11, p. 157-172
|
In: Religion und Philosophie: perspektivische Zugänge zur Lehrer- und Lehrerinnenausbildung in Deutschland, Frankreich und der Schweiz, 2017, p. 179-197
|