Université de Fribourg

Linguistic Relativity and Dialectical Idiomatization : Language Ideologies and Second Language Acquisition in the Irish Language Revival of Northern Ireland

Zenker, Olaf

In: Journal of Linguistic Anthropology, 2014, vol. 24, no. 1, p. 63-83

A considerable number of Irish Catholics in West Belfast, originally native English speakers, have started learning the Irish language throughout the Northern Irish conflict in order to feel more Irish. Many of these have developed a strong conviction that the Irish language contains a different worldview from the one embodied in English. However, rather than constituting a plausible...

Université de Fribourg

Age of second-language acquisition: Critical periods and social concerns

Birdsong, David ; Vanhove, Jan

In: Bilingualism across the lifespan: Factors moderating language proficiency, 2016, p. 163-182

A classic topic in research on bilingualism across the lifespan is the relationship between the age at which learners start to acquire a second language (L2) and their ultimate level of proficiency in that language. Learning of an L2 that begins in infancy is typically associated with fluent speech, effortless language processing, and native accent. In contrast, late L2 learners tend to diverge...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Hausaufgabenqualität im Französischunterricht aus Sicht von Schülern, Lehrkräften und Experten und die Entwicklung von Leistung, Hausaufgabensorgfalt und Bewertung der Hausaufgaben = Homework quality in French as a foreign language as perceived by students, teachers, and experts, and the development of achievement, homework effort and perceived homework value

Schnyder, Inge ; Niggli, Alois ; Trautwein, Ulrich

In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 2008, vol. 22, no. 3-4, p. 233-246

In dem vorliegenden Beitrag wird eine konzeptuelle Fundierung von Hausaufgabenqualität erarbeitet und zwischen verschiedenen Perspektiven (Schüler, Lehrer, Beobachter) bei der Beurteilung von Hausaufgaben unterschieden. Im empirischen Teil der Studie wurden 1382 Schülerinnen und Schüler aus drei Schweizer Kantonen zu Beginn und am Ende der achten Jahrgangsstufe mit Hilfe von Leistungstests...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Hausaufgabenverhalten von Schülern aus unterschiedlichen Klassen? : Befunde einer Mehrebenenanalyse im Fach Französisch = L’attitude des élèves à l’égard des devoirs change-t-elle d’une classe à l’autre? : résultats d’une analyse multiniveaux dans la branche "français comme langue étrangère"

Schnyder, Inge ; Niggli, Alois ; Cathomas, Rico ; Trautwein, Ulrich

In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 2006, vol. 28, no. 2, p. 295-314

On attribue à la distribution de devoirs un apport significatif à la performance scolaire. Pourtant, les différences constatées dans l’attitude moyenne des classes à l’égard des devoirs restent jusqu’à présent en grande partie inexpliquées de même que l’influence de facteurs plus généraux sur l’accomplissement des devoirs, tels que le type de la classe, sa taille ou...