Université de Neuchâtel

The socio-psychological impact of school selection and failure

Bell, Nancy ; Perret-Clermont, Anne-Nelly

In: International Review of Applied Psychology, 1985, vol. 34, no. 1, p. 149-160

Université de Neuchâtel

The impact of schooling on the development of social identity

Bell, Nancy ; Perret-Clermont, Anne-Nelly

In: General Meeting of the European Association of Experimental Social Psychology in Tilburg, 1984, p. 1-14

Université de Neuchâtel

Sociocognitive conflict and intellectual growth

Bell, Nancy ; Perret-Clermont, Anne-Nelly ; Grossen, Michèle

In: Peer Conflict and Psychological Growth. New Directions for Child Development, 1985, vol. 29, p. 41-54

Université de Neuchâtel

La perception de la causalité sous-jacente à l'insertion scolaire chez les élèves en fin de scolarité obligatoire

Bell, Nancy ; Perret-Clermont, Anne-Nelly ; Baker, N.

In: Revue suisse de psychologie, 1989, vol. 48, no. 3, p. 190-198

La présente étude examine l'articulation entre le «psychologique» et le «social» en explorant l'impact du statut scolaire sur les représentations des élèves. Cent-dix élèves en fin de scolarité obligatoire répondent à un questionnaire sur leurs perceptions de leur avenir scolaire el professionnel et de la causalité sous-jacente à leur trajectoire scolaire, Les résul- tats font...

Université de Neuchâtel

Modalities of social interaction and the elaboration of cognition

Bell, Nancy ; Brossard, Alain ; Grossen, Michèle ; Iannaccone, Antonio ; Nicolet, Michel ; Perret-Clermont, Anne-Nelly ; Schubauer-Leoni, Maria-Luisa

In: 11th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Minneapolis, 1991, p. 1-9

This poster examines three factors which we hypothesize as playing a constitutive role in the construction of cognitive skills in testing and didactic interactions: 1) the object of discourse of the social interaction, 2) the institutional context in which didactic and testing interactions take place, and 3) the assumed or perceived role of the adult. Empirical illustrations are presented from a...