Revue Tranel

Revue Tranel
La collection TRANEL (TRAvaux NEuchâtelois de Linguistique), revue de l'Institut des Sciences du langage et de la communication de l'Université de Neuchâtel, créée en 1980, paraît deux fois par an. Les volumes sont édités sur papier, mais toute la collection est également disponible en accès libre sur RERO doc. Ses orientations sont diverses : sémantique, pragmatique, syntaxe, logopédie, sociolinguistique, analyse conversationnelle, bilinguisme, terminologie, changement diachronique, variation, compétences linguistiques, etc. La revue donne un aperçu des recherches menées à l'Institut des Sciences du langage et de la Communication à l'UniNE, elle offre également l'opportunité pour des chercheurs d'autres horizons de proposer des thématiques originales et d'entreprendre l'édition d'un numéro.
Elle fonctionne sur le principe de la révision par les pairs, mais se réserve le droit de refuser la publication d'un article qui, même après révision, serait jugé de qualité scientifique insuffisante par les experts.

Affiner les résultats

Type de document

Collection spécifique

Langue

Université de Neuchâtel

On the negotiation of the issue in discussions among young children and their parents

Schär, Rebecca G.

In: Revue Tranel, 2018, vol. 68, p. 17-25

When analyzing argumentative discussions between young children and adults, it emerged that in some cases, adults and children do not share the same issue at the beginning of an interaction. The present contribution makes a first step in investigating how issues are negotiated among the discussants so that this diverging understanding can be overcome. To do so, an example from a corpus of...

Université de Neuchâtel

Designing dialogue: argumentation as conflict management in social interaction

Greco, Sara

In: Revue Tranel, 2018, vol. 68, p. 7-15

The escalation of disagreement into overt conflict in social interaction can be avoided, if disagreement is managed through argumentative dialogue. This paper explores the characteristics of argumentative dialogue and presents the role of third parties who design spaces for others' dialogue. After discussing the prototypical example of dispute mediators, this contribution considers other informal...

Université de Neuchâtel

"Well if we're wrong it's your fault": Negotiating participation in the EFL classroom

Skogmyr Marian, Klara ; Kunitz, Silvia

In: Revue Tranel, 2017, vol. 67, p. 49-77

This micro-longitudinal conversation analytic study investigates how a group of 7th grade students in Sweden negotiates participation frameworks in EFL group work. The analysis follows the changes in participation of one student, Emma, during a collaborative vocabulary quiz used to test a homework assignment. At first, Emma's participation in the task is limited and her contributions are...