Università della Svizzera italiana

The semiotics of migrants’ food : between codes and experience

Greco, Sara

In: Semiotica, 2016, no. 211, p. 59–80

This paper sets out to analyze cultural semiotics of migrants’ food and culinary practices. Moving from the perspective of the Tartu school of semiotics, which views culture both as a grammar (a set of codes) and as a set of texts, food can be characterized as a specific cultural element where grammar and text (code and experience) are woven together. International migrants live one or more...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Les exercices grammaticaux dans le cadre de l’enseignement rénové du français : usages, problèmes, perspectives = Grammar exercises in the context of French teaching reforms: practices, problems, perspectives

Bulea Bronckart, Ecaterina ; Marmy Cusin, Véronique ; Panchout-Dubois, Martine

In: Repères, 2017, no. 56, p. 131-149

Cet article est centré sur les exercices grammaticaux à l’école primaire. Il en analyse d’abord les caractéristiques, en prenant comme critère dominant les actions attendues de la part des élèves. Il en discute ensuite la pertinence, en prenant comme repères les principes et les démarches de l’enseignement rénové du français ainsi que les objectifs de l’enseignement ...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

De quoi la négociation graphique est-elle l’exercice ? = If negotiating spelling is an exercise, then what does it practise?

Sautot, Jean-Pierre ; Geoffre, Thierry

In: Repères, 2017, no. 56, p. 73-90

Si l’on considère que faire un exercice, c’est pratiquer ou mettre en pratique, alors la négociation graphique (NG) relève de l’exercice d’orthographe. Nous interrogeons les objectifs que peut avoir la NG sur le plan grammatical. Faut-il se contenter d’une utilisation circonscrite dans la perspective de la maitrise d’un socle orthographique commun ou peut-on envisager la...

Université de Fribourg

Gender representation in language: More than meets the eye.

Gygax, Pascal ; Gabriel, Ute

In this chapter, we review theoretical and empirical advances in our understanding of the way readers construct a mental representation of gender. First, we introduce the different cognitive processes at the very base of any inference and explain the different top-down and bottom-up sources of information that may or may not interact when constructing a coherent representation of gender. Second,...

Université de Neuchâtel

Pratiques et représentations de l’orthographe parmi les étudiants de Sciences du Langage

Djordjevic, Ksenija

In: Bulletin VALS-ASLA (Association suisse de linguistique appliquée), 2006, vol. 83, no. 2, p. 53-64