Aucun résultat précis pour Perret-Clermont Anne-Nelly n'a été trouvé, remplacement par Perret Clermont Anne Nelly...

Affiner les résultats

Langue

Université de Neuchâtel

Do adult-children dialogical interactions leave space for a full development of argumentation? A case study

Greco, Sara ; Mehmeti, Teuta ; Perret-Clermont, Anne-Nelly

In: Journal of Argumentation in Context, 2017, vol. 6, no. 2, p. 219

This paper sets out to analyse a case study of adult-children interaction in an educational context from a perspective of argumentation. We select a case in which 3 argumentative discussions are opened and we analyse them with the aim of understanding whether they are fully developed from a point of view of argumentation; or whether they are cut short and why. Our focus is not on the children’s...

Accès public à partir du 7 juin 2018
Université de Neuchâtel

Augusto Palmonari

Baucal, Aleksandar ; Carugati, Felice ; Perret-Clermont, Anne-Nelly

In: European Journal of Psychology of Education, 2017, vol. 32, no. 3, p. 333-334

Université de Neuchâtel

Etude de l'argumentation à visée cognitive dans des interactions entre adulte et enfants : un regard psychosocial sur le modèle pragma-dialectique

Miserez-Caperos, Céline ; Perret-Clermont, Anne-Nelly (Dir.) ; Greco, Sara (Codir.) ; Grossen, Michèle (Codir.) ; Rodriguez, Cintia (Codir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel, 2017.

La littérature sur l’argumentation met en évidence que cette dernière est étudiée selon différentes perspectives en psychologie. Certaines recherches examinent l’argumentation en tant que moyen de construction de connaissances, et cherchent à promouvoir des pratiques argumentatives en classe, d’autres examinent l’activité argumentative en la considérant comme une pratique sociale...

Université de Neuchâtel

La perception du temps

Royer, Jacques ; Perret-Clermont, Anne-Nelly ; Romerio, Franco ; Université de Genève.

Genève : Centre universitaire d'étude des problèmes de l'énergie, 2006

(Energie, environnement et société ; 5)

ISBN: 2940220042

Université de Neuchâtel

Les partenaires de l'apprentissage

Perret-Clermont, Anne-Nelly

In: Vous avez dit... pédagogie, 1995, vol. 40, p. 10-17

Université de Neuchâtel

Experimental micro-histories, private speech and a study of children’s learning and cognitive development = Microhistorias experimentales, habla privada y un estudio del aprendizaje y el desarrollo cognitivo en los niños

Tartas, Valérie ; Perret-Clermont, Anne-Nelly ; Baucal, Aleksandar

In: Journal for the Study of Education and Development / Infancia y Aprendizaje, 2016, vol. 39, no. 4, p. 772-811

In this paper, we present the recent development of a methodological approach originally devised by Perret-Clermont and Schubauer-Leoni called ‘experimental micro-histories’. This approach allows us to investigate processes of change that often seem to be underestimated in the typical experiments used in developmental psychology that focus on the average impact of certain factors. Two dyads...

Université de Neuchâtel

Getting involved in an argumentation in class as a pragmatic move: social conditions and affordances

Greco Morasso, Sara ; Mehmeti, Teuta ; Perret-Clermont, Anne-Nelly

In: Argumentation and Reasoned Action: Proceedings of the First European Conference on Argumentation, 2016, vol. 2, p. 463-478