Refine my results

Language

Université de Neuchâtel

Mobilité étudiante internationale : raisons d'étudier en Suisse, stratégies, expériences et projets d'avenir = International student mobility: reasons for studying in switzerland, strategies, experiences and future plans

Renggli, Christina ; Riaño, Yvonne

In: Géo-Regards. Revue neuchâteloise de géographie, 2017, vol. 10, p. 71-91

This article examines the reasons, strategies, experiences and future plans of international students who relocate to Switzerland for tertiary studies. The University of Bern serves as a case study. An online survey was sent to all international students who were enrolled in the academic year 2015-2016 for their Bachelor, Master or Doctoral studies. The results show that their decisions to study...

Université de Neuchâtel

Représenter les étudiant-e-s extra-européen-ne-s dans le discours politique suisse (1900-2015) : garantie de compétitivité internationale ou concurrence à refréner ? = Representing non-European students in Swiss Political Discourse (1900-2015) : Guarantee of International Competitiveness or Competition to be Curbed ?

Gillabert, Matthieu ; Riaño, Yvonne

In: Géo-Regards. Revue neuchâteloise de géographie, 2017, vol. 10, p. 11-29

This article contributes to our understanding of how foreign students are represented in Swiss political discourses. It takes a historical perspective by examining how non-European students are represented in discourses mobilized at the federal level between 1900 and 2015. Students are portrayed as being either an asset or a threat. In the first case, such representations serve to legitimize...

Haute Ecole Arc Conservation-Restauration

Etude de dégradations particulières sur deux écrans cathodiques, un digital VT220 et digital VR201 conservés au Musée Bolo, EPFL : collection Yves Bologni

Nydegger, Noémie

Mémoire de bachelor : Haute Ecole Arc Conservation-Restauration, 2019.

The Musée Bolo collections include several thousand computers, softwares, accessories, peripherals but also newspapers, magazines, books and tutorials. These objects have been collected for more than twenty years by the museum's founder, Yves Bolognini. Among these objects, some screens display a strange alteration called the cataract of cathode-ray screens. Two affected models, the VT220...

Haute Ecole Arc Conservation-Restauration

Etude des méthodes de conservation du mobilier archéologique en alliage ferreux : du chantier de fouille aux réserves

Regnault, Audrey

Mémoire de bachelor : Haute Ecole Arc Conservation-Restauration, 2019.

Currently there is no general method for conservation of archaeological iron artefacts, the sensibilty of this material implies to establish long and expensive procedures on the long term. Each institution tries to employ their own procedure adapted to the objects and as well as the financial situation of the institution. Following a survey of 10 Swiss and French institutions, it was possible to...

Public access from Sep 12, 2020
Université de Fribourg

Anregungen zur Umsetzung von Artikel 19 der UN-BRK in der Schweiz : Herausforderungen und Lösungsvorschläge

Tschanz, Christoph

In: Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 2019, vol. 25, no. 9, p. 6-12

Der Artikel 19 der UN-Behindertenrechtskonvention definiert Ziele, um Menschen mit einer Behinderung ein selbstbestimmtes Leben im Hinblick auf die Wohnform zu ermöglichen. Die Umsetzung dieses Artikels steckt in der Schweiz momentan noch in den Kinderschuhen. Zunehmend entwickelt sich diesbezüglich aber eine Dynamik. In diesem Text wird eine Leseart des Artikels propagiert, welche auch die...

Université de Fribourg

Fit for Job!? : Determinanten des Ausbildungserfolgs in der dualen Berufslehre am Beispiel des Berufs Kaufmann/-frau

Schafer, Yves ; Baeriswyl, Franz (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2018.

Studien belegen die Wichtigkeit des Ausbildungserfolgs für die unmittelbare berufliche Anschlusslösung und für die weitere berufliche Laufbahn. Allerdings gibt es wenig Forschungsarbeiten, die sich mit dem Ausbildungserfolg in der dualen Berufslehre beschäftigen. Deshalb ist unklar, welche Faktoren den Ausbildungserfolg in der dualen Berufslehre beeinflussen und ob sich diese in den beiden...

Bibliothèque cantonale et universitaire Fribourg

Die Kunst des Gründungsvaters : ein neuer Blick auf das Gesamtwerk Abraham Roentgens

Mayer, Manuel

Vortrag vom 13. Juni 2019 im Rahmen der Tagung für Nachwuchswissenschaftler im Bereich der Möbel- und Raumkunst, Technische Hochschule Köln, 13.-14. Juni 2019

Université de Fribourg

Les coulisses de la quantification des langues : Executive Summary = Hinter den Kulissen der Quantifizierung von Sprachen: Executive Summary

Duchêne, Alexandre ; Coray, Renata ; Humbert, Philippe

(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)

Les recensements des langues constituent un des piliers fondamentaux dans la représentation du plurilinguisme helvétique. Ancrées dans une tradition de plus de 150 ans, les statistiques linguistiques officielles servent à définir la composition linguistique du territoire. C’est entre autres à l’aide des statistiques que les autorités dessinent les contours des frontières linguistiques...

Université de Fribourg

Les aptitudes langagières : construit et opérationnalisation : Une revue de la littérature

Lambelet, Amelia ; Berthele, Raphael ; Udry, Isabelle

(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)

This research overview focuses on differences between individuals when it comes to results in learning foreign languages in school. The aim is to identify and discuss studies about factors responsible for differences in the potential to learn foreign languages from one individual to the next as well as the various tools designed to evaluate them (MLAT, LLAMA, CANAL-FT, FLCAS etc.). The research...

Université de Fribourg

„Sag` mir, was Deine Klassenkameraden tun und ich sage Dir, was Du tun wirst“? Zum Einfluss der Klassenzusammensetzung auf die Entwicklung von schulischem Problemverhalten

Müller, Christoph ; Hofmann, Verena ; Fleischli, Janine ; Studer, Felix

In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2015, vol. 18, p. 569-589

Die Klassenkamerad(inn)en bilden für Jugendliche eine wichtige Ressource für sozialen Austausch und die Netzwerkbildung unter Gleichaltrigen. Aus diesem Grund könnten sie einen spezifischen Einfluss auf die individuelle Verhaltensentwicklung von Schüler(inne)n haben. Es wurde daher untersucht, ob die Klassenzusammensetzung bezüglich des Niveaus an schulischem Problemverhalten einen Effekt...