Refine my results

Specific Collection

Language

Ecole supérieure - Domaine social Valais

L'identification des enfants de 5-6 ans aux personnages de films d'animation

Solleder, Morgane ; Pitarelli, Emilio (Dir.)

Mémoire de diplôme d'études supérieures spécialisées (DESS) : Ecole supérieure - Domaine social Valais, 2018.

Les films d’animation marquent les esprits. Les enfants perçoivent et intègrent les messages transmis par leurs héros. Leur personnalité est influencée par ces personnages fictifs. Mais parfois, l’enfant ne fait plus la distinction entre réalité et imaginaire jusqu’à devenir extrême, « contre-productif » pour son développement. Ce travail se penche sur la perception...

Université de Fribourg

Towards deciphering variations of heart regeneration in fish

Jaźwińska, Anna ; Blanchoud, Simon

In: Current Opinion in Physiology, 2020, vol. 14, p. 21–26

Among adult vertebrates, the zebrafish presents the rather exceptional capacity to efficiently regenerate its heart after injury. This bony fish has thus become a leading genetic model organism to elucidate the natural mechanisms of successful cardiac restoration. Given its potential biomedical significance, parallel analyses between zebrafish and mammals are aiming at the identification of...

Università della Svizzera italiana

Human-robot interaction with pointing gestures : intuitive interaction between co-located humans and robots

Gromov, Boris ; Gambardella, Luca Maria (Dir.) ; Giusti, Alessandro (Codir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2020 ; 2020INFO004.

Human-robot interaction (HRI) is an active area of research and an essential component for the effective integration of mobile robots in everyday environments. In this PhD work, we studied, designed, implemented, and experimentally validated new efficient interaction modalities between humans and robots that share the same workspace. The core of the work revolves around deictic (pointing)...

Haute Ecole de Travail Social

Cours vers le futur : implication des enfants dans un processus participatif, une Recherche-Action

Bruno, Amelia ; Fumeaux, Nicole (Dir.)

Mémoire de bachelor : Haute Ecole de Travail Social, 2019.

Suite à un projet d’animation mis en place concernant l’aménagement de la cour d’école du centre scolaire d’Erde, le questionnement sur le processus participatif mis en place de l’ASC est le centre de ce travail de recherche. La méthode de recherche choisie est la Recherche Action, en effet elle permet d’évaluer le processus participatif et de démontrer comment les acteurs...

Consortium of Swiss Academic Libraries

Types and functions of intertextual references in the Russian State Duma

Weiss, Daniel

In: Zeitschrift für Slawistik, 2016, vol. 61, no. 1, p. 184-214

Université de Neuchâtel

Object manipulation and tool use in a community of wild chimpanzees ("Pan troglodytes schweinfurthii") of the Budongo Forest, Uganda

Lamon, Noémie ; Zuberbühler, Klaus (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel, 2017.

This thesis examines wild chimpanzee tool use, with a particular focus on the ontogeny of object manipulation, as well as transmission mechanisms and possibility of cultural evolution of tool use in this species. Chimpanzees are known for their tool use proficiency and have been extensively studied regarding these skills. Previous studies on the ontogeny of tool use have focused on the...

Ecole supérieure - Domaine social Valais

L'omniprésence des animaux dans la petite enfance

Gamba, Marie ; Stockar-Bridel, Denise von (Dir.)

Mémoire de diplôme d'études supérieures spécialisées (DESS) : Ecole supérieure - Domaine social Valais, 2016.

Ayant été frappée par la présence importante des animaux dans les crèches et étant intéressée par la relation entre les enfants et les animaux, j’ai réalisé une série de recherches autour de ces thèmes. J’ai effectué un inventaire des représentations animales ainsi que des interviews auprès de responsables dans deux crèches différentes. La place prépondérante des animaux...

Université de Fribourg

Xenacoelomorpha survey reveals that all 11 animal homeobox gene classes were present in the first bilaterians

Brauchle, Michael ; Bilican, Adem ; Eyer, Claudia ; Bailly, Xavier ; Martínez, Pedro ; Ladurner, Peter ; Bruggmann, Rémy ; Sprecher, Simon G.

In: Genome Biology and Evolution, 2018, vol. 10, no. 9, p. 2205–2217

Homeodomain transcription factors are involved in many developmental processes across animals and have been linked to body plan evolution. Detailed classifications of these proteins identified 11 distinct classes of homeodomain proteins in animal genomes, each harboring specific sequence composition and protein domains. Although humans contain the full set of classes, Drosophila melanogaster...