Refine my results

Language

Université de Fribourg

Les aptitudes langagières : construit et opérationnalisation : Une revue de la littérature

Lambelet, Amelia ; Berthele, Raphael ; Udry, Isabelle

(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)

This research overview focuses on differences between individuals when it comes to results in learning foreign languages in school. The aim is to identify and discuss studies about factors responsible for differences in the potential to learn foreign languages from one individual to the next as well as the various tools designed to evaluate them (MLAT, LLAMA, CANAL-FT, FLCAS etc.). The research...

Université de Fribourg

Reward processing under influence : Effects of stress and cognitive load on reward processing, and their clinical implications for the vulnerability to major depression

Gaillard, Claudie ; Martin Soelch, Chantal (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2019.

Humans have a propensity to pursue rewards and to avoid punishments. The motivation to seek rewards and the ability to experience and to learn from positive consequences are fundamental functions in the reward processing. They promote survival and well-being. However, these functions can be challenged or impaired by stressful events or contexts. To clarify the determinant factors that might...

Université de Neuchâtel

Modeling latent variables in economics and finance

Bluteau, Keven ; Ardia, David (Dir.) ; Boudt, Kris (Codir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel, 2019 ; 2758.

The subject of unobservable variables encompasses this thesis. These latent (i.e., unobservable) variables must be inferred using statistical models or observable proxies. The objectives of my doctoral thesis are to develop and test new statistical models to infer these variables and link them to the analysis and improvement of economic and financial decisions. In my first essay, I tackle...

Université de Neuchâtel

Rubidium vapour-cell frequency standards : metrology of optical and microwave frequency references

Moreno, William ; Mileti, Gaetano (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel, 2019.

This thesis concerns the development, study, and optimisation of compact and high-performance frequency references based on rubidium (Rb) vapour cells1. More specially, two Rb vapour-cell frequency references are studied: an optical-frequency reference at 1.5 μm and a double-resonance pulsed optically pumped (POP) atomic clock. The use of vapour cells allows compact frequency...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Les interactions logopédiste-enfant comme lieu d’apprentissage de capacités langagières : l’exemple des séquences potentiellement acquisitionnelles = Speech therapist-child verbal interactions to learn, language skills : the example of potentially acquisition, sequences

Rodi, Mireille

In: SHS Web of Conferences, 2018, vol. 46, p. 18

Our study is focused on acquiring language through, interaction (Vygotski, 1934; Bruner, 1983, 1987; Dolz, Pasquier,… Bronckart, 1993; Py, 1996; Bange, 1992). She shows that, in, an asymmetric interaction, a so-called novice, can use the, linguistic materials produced by his interlocutor, the expert, by, integrating them into his own system. A learning process can be, realized, dominated by a...

Ecole supérieure - Domaine social Valais

Intégration en crèche pour les enfants présentant un TSA (trouble du spectre autistique) : les professionnelles de l'enfance ont-elles les moyens nécessaires pour accompagner des enfants présentant un trouble de spectre autistique en structure d'accueil ?

Theytaz, Morgane ; Agier, Anne (Dir.)

Mémoire de diplôme d'études supérieures spécialisées (DESS) : Ecole supérieure - Domaine social Valais, 2018.

Cette recherche s’intéresse à l’intégration des enfants avec un TSA au sein des structures d’accueil de l’enfance du Valais Romand. Cette étude s’intéresse aux différents moyens dont les professionnelles de l’enfance doivent bénéficier afin de permettre un accueil et une prise en charge adéquats et de qualité à des enfants présentant un TSA. Ma recherche s’articule...

Ecole supérieure - Domaine social Valais

Promouvoir ou limiter la culture valaisanne dans les structures d'accueil face à la diversité culturelle des familles issues de l'immigration ?

Bost, Anne ; Norton, Anne-Lise (Dir.)

Mémoire de diplôme d'études supérieures spécialisées (DESS) : Ecole supérieure - Domaine social Valais, 2017.

Ce travail cherche à apporter des éléments de réponse à comment concilier les traditions valaisannes proposées dans les structures d’accueil et la culture des familles issues de l’immigration accueillies dans les crèches ou UAPE. Il vise également à mettre en lumière les écarts que peuvent vivre les familles entre leur propre culture et la culture du lieu où elles vivent, ici, le...

Ecole supérieure - Domaine social Valais

Les troubles spécifiques des apprentissages en UAPE valaisannes

Trisconi, Sophie ; Roduit, Céline (Dir.)

Mémoire de diplôme d'études supérieures spécialisées (DESS) : Ecole supérieure - Domaine social Valais, 2018.

Mon travail de recherche se porte sur le rôle des EDE concernant l’accompagnement des enfants de 4 à 12 ans ayant un trouble dyslexique-dysorthographique ou un trouble dyspraxique en UAPE valaisanne. L’EDE doit accompagner l’enfant dans son développement et de ce fait elle doit adopter les bonnes attitudes éducatives. Pour se faire, si elle accueille un enfant avec un trouble dys, elle...