Refine my results

Specific Collection

Language

Università della Svizzera italiana

Lima, la moderna : migrazioni europee e sviluppo dell’architettura peruviana del XX secolo (1937-1969) : gli edifici multipiano come patrimonio architettonico

Atoche Intili, Javier ; Marandola, Marzia (Dir.) ; Grignolo, Roberta (Codir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2021 ; 2021ARC004.

This research studies the migration of Europeans to Lima between the 1930s and the late 1960s and analyses their influence on the evolution of architecture and urbanism in the Peruvian capital. The so-called Ciudad de los Reyes was the main administrative centre of the South American territories dominated by the Spanish Crown between the 16th and 19th centuries. The participation of Europeans...

Université de Fribourg

Il supporto alla continuità scolastica nella cura multidisciplinare dei pazienti con patologie gravi: Esperienze in oncologia pediatrica

Giovanetti, Monica ; Clerici, Carlo Alfredo ; Veneroni, Laura ; Casiraghi, Giovanna ; Pagani Bagliacca, Elena ; Ferrari, Andrea ; Podda, Marta ; Chopard, Saba ; Massimino, Maura

In: Recenti Progressi in Medicina, 2019, vol. 110, no. 3, p. 131-137

Dealing with a serious illness always implies, and particularly for a child, important physical and psychological stresses. If on the one hand, the adult could have adaption’s resources which allow him to deal with the illness’s implications, on the other hand, for a child, the interference of the disease with growing steps may cause serious problems. For this reason, the clinicians and ...

Université de Fribourg

Langue d’origine et langue de scolarisation : dans quelle mesure les compétences en littéracie sont-elles transférables ? : Une synthèse = Herkunftssprache und Schulsprache: sind Literalitätskompetenzen übertragbar?: Das Wichtigste in Kürze

Lambelet, Amelia ; Berthele, Raphael ; Vanhove, Jan ; Desgrippes, Magalie ; Pestana, Carlos ; Decandio, Fabricio

(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)

The project Heritage language and school language: are literacy skills transferable? (HELASCOT) addresses the linguistic development in migrant children of Portuguese descent in Switzerland. It focuses primarily on the children’s literacy skills (reading comprehension and writing skills) in their heritage language (i.e. Portuguese) and in the language of instruction in the region in...

Université de Fribourg

Sprachaustausch auf der Primarstufe : Einfluss auf die Sprachlernmotivation und die produktiven Sprachkompetenzen = Échanges linguistiques au niveau primaire : Influence sur la motivation pour l’apprentissage des langues et les compétences productives

Heinzmann, Sybille ; Paul, Seraina ; Hilbe, Robert ; Schallhart, Nicole

(Berichte des Wissenschaftlichen Kompetenzzentrums für Mehrsprachigkeit)

Wie kam es zu dieser Studie? Trotz geografischer Nähe sowie Förderung durch Bund und Kantone gibt es in der Schweiz nach wie vor wenig Sprachaustausch im schulischen Kontext, insbesondere auf der Primarstufe, was mit dem jungen Alter und der eingeschränkten Sprachkompetenz der Schülerinnen und Schüler zusammenhängen dürfte. Zudem haben zahlreiche Studien in der Schweiz auf eine tiefere...

Université de Fribourg

Flüssigkeit und Korrektheit – Flüssigkeit oder Korrektheit? : Ergebnisse einer Interventionsstudie in niederschwelligen Intensivkursen für erwachsene DaZ-Anfängerinnen und -Anfänger = Fluidité et correction – fluidité ou correction ? : Synthèse des résultats d’une étude expérimentale portant sur des cours intensifs à bas seuil d’allemand langue seconde, destinés à des adultes débutants

Lenz, Peter ; Barras, Malgorzata ; Manz, Fabienne

(Berichte des Wissenschaftlichen Kompetenzzentrums für Mehrsprachigkeit)

The present study explores the potential value of implementing the Lexical Approach (Lewis, 1993; 1997) and regular fluency trainings (Nation & Meara, 2002) in courses teaching German as a second language to adult beginners who, to varying degrees, have not had much previous schooling. When implementing the Lexical Approach, learning chunks (multiple-word items, partially with open slots) is...

Université de Fribourg

Âge et apprentissage des langues à l’école : Revue de littérature = Alter und schulisches Fremdsprachenlernen: Stand der Forschung

Berthele, Raphael ; Lambelet, Amelia

(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)

La publication de cette revue de la littérature concernant l’enseignement précoce ou plus tardif des langues étrangères à l’école intervient au moment où a lieu en Suisse une intense discussion politique portant sur l’enseignement des langues étrangères au primaire. En raison de ce fait, il nous semble important de clarifier le contexte ainsi que la portée effective de la...

Université de Fribourg

Sprachkurse für Mitarbeitende der Bundesverwaltung: Evaluation und Analyse des Angebotes und dessen Nutzung : Ausführlicher Projektbericht = Cours de langue pour les collaborateurs de l’Administration fédérale : évaluation et analyse de l’offre et de son utilisation

Christopher Guerra, Sabine ; Zurbriggen, Seraphina

In: Berichte des Wissenschaftlichen Kompetenzzentrums für Mehrsprachigkeit

This final report describes the activities undertaken during the project (1 March 2012– 28 February 2013) carried out by the Institute of Argumentation, Linguistics and Semiotics (Università della Svizzera italiana – USI). The report was reviewed by the supervisors of the RCM (Research Centre on Multilingualism – RCM) Prof. A. Duchêne, Dr. R. Coray and the members of the steering group...