Mémoire de bachelor : Haute école de santé Genève, 2020.
Aujourd'hui, les mutilations génitales féminines (MGF) touchent 200 millions de jeunes filles et femmes dans le monde. Du fait des flux migratoires, on retrouve des femmes avec MGF partout dans le monde. Objectif : déterminer et étudier les issues obstétricales en salle d'accouchement des femmes avec une MGF en les comparant aux femmes sans MGF dans le but de cibler les facteurs de risque et...
|
|
In: Frontiers in Education, 2021, p. p. 1-12
The current state of the planet poses challenging ethical questions that shake up our emotions and values, thus making our choices and decisions more difficult. In order to grasp the many complex issues with which we are each confronted on a daily basis, education in sustainable development (ESD) advances competencies (Unesco, 2017) that are rooted in both cognitive and socio-emotional...
|
In: Formation et pratiques d’enseignement en questions, 2020, no. Hors-série 4, p. 161-181
L’engagement d’enseignants formés à l’étranger (EFE) représente une stratégie mobilisée par les autorités scolaires afin de répondre à une pénurie d’enseignants. Cet article se propose d’analyser les trajectoires d’insertion professionnelle des EFE engagés dans un canton suisse (Fribourg) à partir de la question de la reconnaissance professionnelle. Il présente les...
|
In: Paradigms, Models, Scenarios and Practices for Strong Sustainability, 2020, p. 397-406
Self-confidence is the driving force behind learning. But does it not also underlie the ability to make strong and courageous decisions when faced with various challenges? With the aim to provide an education for sustainable development and ecological transition, or even an education on the state of our planet, to what extent do academic evaluation systems prevent pupils from developing the...
|
In: Travaux neuchâtelois de linguistique (TRANEL), 2020, vol. 72, p. 31-61
We recorded meetings of a group of educators and educator-researchers at a university of teacher education. The purpose of these meetings was to design a new lesson-planning tool to be used by students. The article focuses on the work of the meeting chair, in particular the practices he deploys to introduce points for discussion in two consecutive meetings. We identify practices such as...
|
In: Questions vives, 2019, no. 31, p. 1-19
In order to build links between theory and practice and develop their self-assessment skills and reflection, students of the High Pedagogical School (HEP-FR) have to prepare a learning folder. Thereby, they are encouraged to collect data (pictures, videos, paper) of their activities (especially when they are on field training) and to reflect upon the theoretical concepts seen during the courses....
|
|
In: Ecole changer de cap!, 2019, p. 1-7
Un projet interdisciplinaire mêlant éducation au développement durable, éthique et travaux manuels : que peut-il apporter aux étudiants, futurs enseignants primaires ?
|
In: Progress in Science Education (PriSE), 2019, vol. 2, no. 1, p. 36-44
Autour de ressources originales proposant d’aborder les grandes questions environnementales, sociales et économiques de notre époque au travers d’une pédagogie de projet, nous cherchons à développer les compétences des élèves, dont leur capacité à gérer leur propre apprentissage. Pour ce faire, des grilles d’autoévaluation leur sont proposées, mises en correspondance avec des...
|