Université de Fribourg

Corpus et exercices en ligne, complémentarité ou redondance ? : L’exemple des pronoms relatifs 'qui' et 'que'

Thomas, Anita

In: Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 2021, vol. 2 (no. spécial), p. 85-105

The aim of this article is to discuss the use of online corpora as a resource for foreign language teaching. Corpora allow access to the language in its use, which can be considered more authentic than that found in exercises. This study is based on an analysis of the French relative pronouns qui ('who') and que ('which/that') in their most basic use. An analysis of data from learners of L2...

Université de Fribourg

Les apprenants parlent-ils à l’infinitif ? : Influence de l’input sur la production des verbes par des apprenants adultes du français

Thomas, Anita

Lund : Lund University (Sweden), 2009

(Études romanes de Lund ; 87)

ISBN: 978-91-978017-2-0

This dissertation deals with the characteristic variation found in adult French L2 oral production. In their production of regular verbs, beginners use a short form, like parle, and a long form, like parlE, in contexts of both the present (je parl/*je parlE) and the infinitive (je veux parlE/*je veux parl). This sometimes results in target-like uses and sometimes not. The question addressed in...

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Didactisation du français ordinaire : Les défis de la variation dans l’enseignement des temps du passé en français langue étrangère

Thomas, Anita

In: La didactisation du français vernaculaire, 2020, p. 153-186

L’objectif de cette contribution est de discuter l’utilisation de données de français parlé ordinaire (vernaculaire) dans le cadre d’activités didactiques visant le développement des temps du passé en français langue seconde ou étrangère (dorénavant L2) pour des apprenantes1 adultes de niveau avancé. Cette démarche s’inscrit dans une mouvance didactique récente dans...