Refine my results

Document type

Institution

Specific Collection

Language

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Une démarche d’investigation interdisciplinaire pour traiter des problématiques d’EDD dans une perspective d’instruction et de socialisation émancipatrice

Roy, Patrick ; Gremaud, Bertrand

In: Formation et pratiques d’enseignement en questions, 2017, vol. 22, p. 99-123

Ce texte consiste en une réflexion conceptuelle et critique sur les finalités éducatives et les modalités d’opérationnalisation d’une éducation en vue d’un développement durable (EDD). En nous appuyant sur le cadre d’analyse des relations entre disciplines scolaires et problématiques d’« Educations à » récemment développé (Lebrun, Roy, Bousadra ...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

La pensée critique et la pensée créative comme composantes essentielles de la pensée mathématique

Roy, Patrick ; Schubnel, Yves

In: Bulletin du Centre de recherche sur l’enseignement et l’apprentissage des sciences (CREAS), 2017, no. 3, p. 20-28

Haute Ecole pédagogique Fribourg

The teaching and learning of diffusion and osmosis : what can we learn from analysis of classroom practices? A case study

Roy, Patrick ; Hasni, Abdelkrim ; Dumais, Nancy

In: Eurasia journal of mathematics, science and technology education, 2016, vol. 12, no. 6, p. 1507-1531

The objective of this study is to describe the way in which two important biological phenomena, namely diffusion and osmosis, are addressed in the classroom. The study builds on extensive research conducted over the past twenty years showing that students’ appropriation of these two phenomena remains partial and incomplete. To understand some of the difficulties these students face in...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Les modèles et la modélisation vus par des enseignants de sciences et technologies du secondaire au Québec = Models and modeling as seen by secondary science and technology teachers in Quebec

Roy, Patrick ; Hasni, Abdelkrim

In: McGill journal of education, 2014, vol. 49, no. 2, p. 349-371

This article presents the results of an exploratory study of five secondary science and technology (S & T) teachers in Quebec on teaching models and modeling. The conceptual and methodological framework aims to analyze their teaching practices in terms of two dimensions: the epistemological dimension (what meanings they attribute to the models and the modeling process?) and the functional...