Université de Fribourg

Corpus et exercices en ligne, complémentarité ou redondance ? : L’exemple des pronoms relatifs 'qui' et 'que'

Thomas, Anita

In: Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 2021, vol. 2 (no. spécial), p. 85-105

The aim of this article is to discuss the use of online corpora as a resource for foreign language teaching. Corpora allow access to the language in its use, which can be considered more authentic than that found in exercises. This study is based on an analysis of the French relative pronouns qui ('who') and que ('which/that') in their most basic use. An analysis of data from learners of L2...

Université de Fribourg

Didactisation du français ordinaire : Les défis de la variation dans l’enseignement des temps du passé en français langue étrangère

Thomas, Anita

In: La didactisation du français vernaculaire, 2020, p. 153-186

L’objectif de cette contribution est de discuter l’utilisation de données de français parlé ordinaire (vernaculaire) dans le cadre d’activités didactiques visant le développement des temps du passé en français langue seconde ou étrangère (dorénavant L2) pour des apprenantes1 adultes de niveau avancé. Cette démarche s’inscrit dans une mouvance didactique récente dans...

Université de Fribourg

Binnendifferenzierte Sachtexte als Unterstützung für den Erwerb von domänenspezifischen Wissensbeständen und Konzepten : Executive Summary = La différenciation interne de textes factuels comme moyen de promouvoir l’acquisition de savoirs et de concepts relevant de domaines spécifiques - Executive Summary

Imhof, Andreas ; Engeli, Eva ; Kübler, Markus

Texts in the social sciences at schools are often difficult even for children with average scholastic abilities; weak learners or children who speak German as a second language are over-challenged. Consequently, internally differentiated texts – i.e. different versions of the same content – are necessary to create an inclusive learning environment.