In: La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, 2017, vol. 78, p. 1-18
The mainstreaming and inclusive education goals assigned to regular schools raise questions about how to work with student diversity. Drawing from comprehensive interviews (Kaufmann, 2007) conducted with beginning primary school teachers in Switzerland, this article presents and discusses a variety of responses developed by these teachers, along with other professionals and school staff, to...
|
In: McGill Journal of Education, 2017, vol. 52, no. 1, p. 53-70
This article demonstrates how young elementary school teachers attribute meaning to the notion of a student with special educational needs during their first year of teaching with such a student in their classroom. A content analysis highlighted three perspectives that influence how teachers work with special needs students. The persisting individual and medical perspective, clearly...
|
In: Formation et pratiques d'enseignement en questions, 2016, no. 21, p. 231-248
A partir d’entretiens compréhensifs menés durant la première année de pratique professionnelle, cet article rend compte de la manière dont de jeunes enseignants construisent des compétences pour travailler avec un élève ayant des besoins éducatifs particuliers dès l’insertion professionnelle. L’analyse relève trois modalités privilégiées d’apprentissage :...
|
In: Revue suisse de pédagogie spécialisée, 2011, no. 1, p. 40-46
Cet article est tiré d’une recherche doctorale qui s’intéresse à la transformation des discours de jeunes enseignant-e-s confronté-e-s à l’accueil d’un-e ou plusieurs élèves avec des besoins éducatifs particuliers durant leur première année de pratique professionnelle. Les difficultés et ressources de deux jeunes enseignantes accueillant un élève présentant des troubles...
|