Université de Fribourg

Des récits de vie pour comprendre l'orientation professionnelle vers la fonction de responsable de formation

Paukovics, Elsa ; Charlier, Bernadette (Dir.)

Mémoire de master : Université de Fribourg, 2017.

Ce mémoire porte sur l'orientation professionnelle des individus occupant une fonction de responsable de formation (RF). A partir d'entretiens biographiques basés sur les récits de vie, nous analysons les changements vécus par six individus ayant occupé une place de responsable de formation, dans le but de comprendre ce qui les oriente vers cette fonction. Une première analyse portant sur...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

L'e-portfolio pour collecter et gérer les traces de l'activité : exemple d'une formation à l'enseignement instrumental et vocal

Paukovics, Elsa ; Coen, Pierre-François ; Güsewell, Angelika ; Giovannini-Cartulano

In: The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2018, vol. 9, no. 3, p. 1-13

The development of a reflexive teacher-practitioner position is based on gathering and processing various artifacts of professional activity. The nature of the artifacts collected, their role in training, their use and their management differ according to the content and the training provisions. By using a digital learning platform (eportfolio), the Haute école de musique Vaud Valais...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Accompagnement partagé dans une formation en alternance à l’enseignement instrumental = Supporting the training of instrument teaching in a shared way within a dual training

Giovannini-Cartulano, Valentina ; Coen, Pierre-François ; Güsewell, Angelika ; Paukovics, Elsa

In: Formation et profession : Revue scientifique internationale en éducation, 2018, vol. 26, no. 3, p. 43-56

Conducted in a Swiss music university along with the implementation of a new training system for a master’s course of instrument teaching, this research aims to highlight how the beliefs about support by the different actors involved (pedagogy teachers, didactic teachers as well as practical training teachers) shape their practices, postures and accompaniment behaviors of the...