Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Skill Specificity of Upper-Secondary Training Occupations and the Gender Pay Gap = Berufliche Spezifität und Einkommensunterschiede zwischen Männern und Frauen

Miriam Grønning ; Irene Kriesi ; Stefan Sacchi

In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 2020, p. 1-25

Gender disparities in wages are still fairly large. On average, women earn less than men from the beginning of their careers. This article investigates whether young men and women with vocational education and training receive different returns for occupation-specific and general skills, a topic that has hitherto received little attention. Theoretically, we draw on a culturalist approach, as...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Expérience des conditions de travail en formation professionnelle : comparaison entre commerce de détail et maçonnerie

Caprani, I. ; Duemmler, K. ; Felder, A.

In: Actes du colloque de l’AREF 2019, 2020, p. 17-25

Sur la base d’une étude sociologique, nous proposons une analyse comparative de l’expérience subjective des conditions de travail des jeunes en formation en alternance dans le cadre de 2 secteurs d’activité : commerce de détail et maçonnerie. Cette étude qualitative qui se base sur des observations, entretiens semi-directifs et focus group a été menée au sein de 5 écoles...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

European inventory on validation of nonformal and informal learning 2018 update: Switzerland.

Salini, D. ; Weber Guisan, S. ; Tsandev, E.

The European inventory on validation of non-formal and informal learning is a regularly updated overview of validation practices and arrangements across Europe. It is compiled in cooperation with the European Commission and ETF. The inventory was endorsed by the Council recommendation of 2012 on validation and works together with the European guidelines as a tool to support countries in...

Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Migration und Berufsbildung in der Schweiz

Engelage, Sonja (Hrsg.) ; Efionayi-Mäder, Denise ; Flubacher, Mi-Cha ; Felder, Alexandra ; Barabasch, Antje ; Leumann, Seraina ; Scharnhorst, Ursula ; Duemmler, Kerstin ; Glauser, David ; Tsandev, Evelyn ; Salzmann, Patrizia ; Kost, Jakob

Zürich : seismo, 2018

(Beiträge zur Berufsbildungsforschung)

ISBN: 978-3-03777-189-1

Migrantinnen und Migranten gelten in Bezug auf Bildungsbeteiligung und Bildungserfolg ebenso wie auf Erwerbsbeteiligung und Erwerbserfolg als vulnerable Gruppe. Dabei gibt es in jeder Gruppierung je nach Herkunftsland, Bildungsaspiration und Bleibewahrscheinlichkeit andere Muster und Bedürfnisse. Um zu beurteilen, welche individuellen und strukturellen Komponenten den Bildungserfolg und die ...