Haute Ecole pédagogique Fribourg

Developing self-confidence through the transformation of evaluation practices

Pellaud, Francine ; Gay, Philippe ; Blandenier, Gilles ; Massiot, Philippe ; Dubois, Laurent

In: Paradigms, Models, Scenarios and Practices for Strong Sustainability, 2020, p. 397-406

Self-confidence is the driving force behind learning. But does it not also underlie the ability to make strong and courageous decisions when faced with various challenges? With the aim to provide an education for sustainable development and ecological transition, or even an education on the state of our planet, to what extent do academic evaluation systems prevent pupils from developing the...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

La pédagogie par projet en éducation en vue d'un développement durable pour développer des compétences transdisciplinaires

Pellaud, Francine ; Bassin, Marilyne ; Blandenier, Gilles ; Massiot, Philippe

In: L’interdisciplinarité à l’école, succès, résistance, diversité, 2019, p. 231-255

The Plan d’études romand (PER) is formulated from action verbs such as explore, observe, construct, analyze… and does not define an accumulation of knowledge. The evaluations at school are still too often based on memory. Therefore, how could we propose a more appropriate assessment based on skills considered to be essential to a 21st century student? This article introduces four types of...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Transformations: d'un concept organisateur à une mise en œuvre dans les classes pour développer les compétences en lien avec la démarche d'investigation

Pellaud, Francine ; Blandenier, Gilles ; Massiot, Philippe ; Dubois, Laurent ; Bassin, Maryline

In: Progress in Science Education (PriSE), 2019, vol. 2, no. 1, p. 36-44

Autour de ressources originales proposant d’aborder les grandes questions environnementales, sociales et économiques de notre époque au travers d’une pédagogie de projet, nous cherchons à développer les compétences des élèves, dont leur capacité à gérer leur propre apprentissage. Pour ce faire, des grilles d’autoévaluation leur sont proposées, mises en correspondance avec des...

Université de Neuchâtel

Supramolecular Metallomesogens: Hydrogen-Bonded Ferrocene-Containing Liquid Crystals Which Display Bicontinuous Cubic Phases

Massiot, Philippe ; Impéror-Clerc, Marianne ; Veber, Michèle ; Deschenaux, Robert

In: Chemistry of Materials, 2005, vol. 17, no. 8, p. 1946–1951

Two series of hydrogen-bonded liquid-crystalline ferrocenes have been prepared by reacting ferrocene derivatives carrying a carboxylic acid function and two flexible alkyl chains (containing n = 8, 10, or 12 carbon atoms) with stilbazoles bearing a flexible alkyl chain (containing m = 6 or 10 carbon atoms). The first family of materials (m = 6; n = 8, 10, 12) gave rise...

Université de Neuchâtel

Polycaténaires mésomorphes du ferrocène à liaisons hydrogènes et covalentes : obtention de phases colonnaires ou cubiques par une approche supramoléculaire

Massiot, Philippe ; Deschenaux, Robert (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel : 2002 ; 1634.

The aim of this thesis is the study of the structure-mesomorphic properties relationship for metallomesogens containing one or more ferrocenes. We tried to use the ferrocene as an electro-active moiety for the development of chemically and electrochemically switchable materials. The synthesis and the mesomorphism's study of tetracatenar bisferrocenes is presented in Chapter I (Figure 1). The...