Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB

Migration und Berufsbildung in der Schweiz

Engelage, Sonja (Hrsg.) ; Efionayi-Mäder, Denise ; Flubacher, Mi-Cha ; Felder, Alexandra ; Barabasch, Antje ; Leumann, Seraina ; Scharnhorst, Ursula ; Duemmler, Kerstin ; Glauser, David ; Tsandev, Evelyn ; Salzmann, Patrizia ; Kost, Jakob

Zürich : seismo, 2018

(Beiträge zur Berufsbildungsforschung)

ISBN: 978-3-03777-189-1

Migrantinnen und Migranten gelten in Bezug auf Bildungsbeteiligung und Bildungserfolg ebenso wie auf Erwerbsbeteiligung und Erwerbserfolg als vulnerable Gruppe. Dabei gibt es in jeder Gruppierung je nach Herkunftsland, Bildungsaspiration und Bleibewahrscheinlichkeit andere Muster und Bedürfnisse. Um zu beurteilen, welche individuellen und strukturellen Komponenten den Bildungserfolg und die ...

Université de Neuchâtel

Gehören wir dazu? Grenzziehungsprozesse und Positionierungen der zweiten Generation im Vergleich zwischen Luzern und Neuchâtel

Duemmler, Kerstin ; Dahinden, Janine

In: Revue Suisse de sociologie (Swiss Journal of Sociology, Schweizerische Zeitschrift für Soziologie), 2016, vol. 42, no. 2, p. 309-331

Rather than to examine the modes of integration of the second generation as is usually done, the article chooses to ask how the second generation position themselves vis-à-vis certain ethno-national boundaries and whether they feel that they belong. Based on interviews with young people of different origins, aged from 16 to 19 years and residing in the cantons of Lucerne and Neuchâtel, we...

Université de Neuchâtel

Disentangling Religious, Ethnic and Gendered Contents in Boundary Work: How Young Adults Create the Figure of ‘The Oppressed Muslim Woman’

Dahinden, Janine ; Duemmler, Kerstin ; Moret, Joëlle

In: Journal of Intercultural Studies, 2014, vol. 35, no. 4, p. 329-348

The binary opposition between ‘equal European women’ and ‘oppressed Muslim women’ has become a powerful representation in Switzerland and throughout Europe. Yet little is empirically known about the mechanisms through which actors in their everyday lives (re)produce this prominent construction. In this mixed-method study with young adults in a French-speaking Swiss Canton, we explore how...