Université de Fribourg

Computerbasierte Erfassung von Fremdsprachenkompetenzen im Unterricht der Primarstufe : Bericht zum Projekt „Erfassung von Entwicklungsprofilen im frühen schulischen Fremdsprachenlernen“

Lenz, Peter ; Karges, Katharina ; Kull, Anna ; Berger, Evelyne ; Kappler, Daniela ; Rodere, Thomas

(Berichte des Wissenschaftlichen Kompetenzzentrums für Mehrsprachigkeit)

The project “Mapping developmental profiles in early language learning at school” is part of the research programme 2012-2015 of the Research Centre on Multilingualism. The overall objective of the project was to develop adequate instruments to assess language competence and thus contribute to a learning-oriented and computer-assisted assessment culture in foreign language instruction at...

Université de Neuchâtel

Se plaindre des enfants : positionnements épistémiques et rapports institutionnels dans les récits conversationnels entre au-pair et famille d'accueil

Berger, Evelyne

In: Revue Tranel, 2017, vol. 67, p. 103-125

The present study investigates how institutional relationships and identities are interactionally configured in a domestic context: the sojourn of an au-pair with a host family. While the au-pair regularly takes part in the family's ordinary life and becomes sort of a 'member' of the family over time, she is at the same time hired by the family as a childcare provider. Our study reveals that...

Université de Neuchâtel

Lecture collective d'une carte: une perspective multimodale

Berger, Evelyne ; Steinbach Kohler, Fee

In: Bulletin VALS-ASLA, 2007, vol. 86, p. 71-95

Reading is traditionally considered to be an individual activity related to a written text. In the present study, we will look at a particular type of reading as collective activity: map-reading in peer-group interactions in a French Foreign language classroom. Drawing from ethnomethodologically oriented Conversation Analysis and vygotskian Sociocultural Theory, the analyses focus on the...

Université de Neuchâtel

Interaction(s) et apprentissage(s): Table-ronde avec trois experts de l'Université de Neuchâtel

Bangerter, Adrian ; Pekarek Doehler, Simona ; de Weck, Geneviève ; Berger, Evelyne ; Fasel Lauzon, Virginie

In: Revue Tranel (Travaux neuchâtelois de linguistique), 2008, vol. 48, p. 139-151

Le terme 'interaction' renvoie communément aux échanges verbaux entre acteurs sociaux, mais également aux influences mutuelles entre l'acteur social et son environnement. Quant à la notion d''apprentissage', elle peut avoir une portée restreinte (s'opposant à la notion d''acquisition') ou plus globale, et porter sur des objets très divers. Différents centres de recherche de l'Université...

Université de Neuchâtel

La reprise comme ressource interactionnelle en langue seconde

Berger, Evelyne

In: Revue Tranel (Travaux neuchâtelois de linguistique), 2008, vol. 48, p. 43-61

It is a well known fact that L2 learners encounter a variety of difficulties when participating in dynamic verbal exchanges in L2. Especially launching their turn in time, while dealing with formulation issues, proves to be difficult. Not only do they have to identify the precise moment for taking a turn, they also have to establish coherence with previous talk. This article focuses on...

Université de Neuchâtel

Introduction

Berger, Evelyne ; Fasel Lauzon, Virginie

In: Revue Tranel (Travaux neuchâtelois de linguistique), 2008, vol. 48, p. 1-6

Université de Neuchâtel

Se parler on-line : comment construire un sujet de conversation? : la gestion des topics dans les messageries instantanées

Berger, Evelyne ; Pekarek Doehler, Simona (Dir.)

Mémoire de diplôme universitaire : Université de Neuchâtel, 2005.

Ces dernières années, les technologies de la communication et de l'information se sont considérablement développées. L'émergence d'Internet dans la vie quotidienne et surtout son accessibilité par un large public a donné lieu à de nouvelles façons de communiquer. Aujourd’hui, échanger des SMS ou des emails, discuter dans les chats ou par messages instantanés est devenu aussi courant...