Refine my results

Institution

  • Fribourg
    • University of Teacher Education Fribourg disable the filter

Specific Collection

Language

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Biographie, Überzeugungen, Unterrichtskonzepte : Lehrpersonen erläutern ihre Zugänge zu Religionsthemen

Bleisch, Petra ; Bietenhard, Sophia

In: Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions, 2018, no. 6, p. 28-50

Based on interviews with teachers and adopting a socio-anthropological approach, this article examines the relations between teaching practices, didactic aspects, biographical references and the concept of religion. Care is taken to situate the results in relation to religious discourses and discourses on religion and to professional discourses and didactic theories. The authors show that...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

L’écrit, c’est fini ? Pas vraiment ! : du numérique comme soutien à la production textuelle et à son contrôle

Geoffre, Thierry ; Centre de Recherche sur l’Enseignement/Apprentissage par les Technologies numériques (C·R·E/A·TE)

In: Educateur, 2018, no. 8, p. 14-16

Différents travaux de recherche montrent que « les outils numériques facilitent la correction de travaux par les élèves eux-mêmes, la collaboration dans l’écriture, la différenciation (avec par exemple les fonctions text-to-speech), la collecte de traces, l’exploitation de l’écrit dans des productions multimédias… » (Alvarez, pp.12-13 de ce numéro). Nous présentons dans cet...

Public access from Dec 21, 2018
Haute Ecole pédagogique Fribourg

L’écrit, c’est fini ? : ce qu’en disent les recherches empiriques

Lionel Alvarez ; Centre de Recherche sur l’Enseignement/Apprentissage par les Technologies numériques (C·R·E/A·TE)

In: Educateur, 2018, no. 8, p. 12-13

Les effets de différents outils numériques sur le développement de l’enfant sont déjà bien documentés par des résultats scientifiques rigoureux. Quelques-uns de ces résultats traitant de l’impact des outils numériques sur le développement des compétences en lecture et écriture sont présentés ci-dessous, afin de soutenir les enseignants dans leurs prises de décisions...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Accompagnement partagé dans une formation en alternance à l’enseignement instrumental = Supporting the training of instrument teaching in a shared way within a dual training

Giovannini-Cartulano, Valentina ; Coen, Pierre-François ; Güsewell, Angelika ; Paukovics, Elsa

In: Formation et profession : Revue scientifique internationale en éducation, 2018, vol. 26, no. 3, p. 43-56

Conducted in a Swiss music university along with the implementation of a new training system for a master’s course of instrument teaching, this research aims to highlight how the beliefs about support by the different actors involved (pedagogy teachers, didactic teachers as well as practical training teachers) shape their practices, postures and accompaniment behaviors of the...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Pratiquer l’évaluation sommative au sortir de la formation initiale : quelles tensions, quelles prescriptions ?

Luisoni, Marc ; Monnard, Isabelle

In: Evaluer : journal international de recherche en éducation et formation (e-JIREF), 2018, vol. 4, no. 1, p. 67-86

The assessment of students learning is part of the essential skills that the teacher has to implement in practice. This act of great complexity is often difficult and is at the heart of important issues for the practitioner. This situation is all the more important when the teacher early in his career and he is in full construction of their professional identity. This exploratory research based...