Refine my results

Language

Université de Neuchâtel

Représentations sociales dans les Alpes valaisannes : accueil discuté d'un centre pour requérant(e)s d'asile

Pointet, Michaël ; Zittoun, Tania (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2019.

Ce travail de mémoire s’intéresse à la construction et la transformation de représentations sociales dans les processus communicationnels. Plus précisément, il porte sur les représentations de villageois ordinaires vis-à-vis de l’ouverture de deux centres d’accueil pour requérant⋅e⋅s d’asile dans des villages de montagnes du Valais central. Le sujet est abordé dans une...

Université de Fribourg

Short-Term Effects of a Multidimensional Stress Prevention Program on Quality of Life, Well-Being and Psychological Resources : A Randomized Controlled Trial

Recabarren, Romina Evelyn ; Gaillard, Claudie ; Guillod, Matthias ; Martin-Soelch, Chantal

In: Frontiers in Psychiatry, 2019, vol. 10, no. 88, p. 1-15

It is well-documented that university students have an increased risk in developing psychological problems because they face multiple stressors. Cognitive, behavioral, and mindfulness-based stress prevention programs were shown to reduce symptoms of anxiety, depression, and perceived stress in university students. However, little is known of their effect on resource activation. Additionally, most...

Université de Fribourg

Structural brain differences predict early traumatic memory processing

Gvozdanovic, Geraldine ; Stämpfli, Philipp ; Seifritz, Erich ; Rasch, Björn

In: Psychophysiology, 2019, no. Special Issue: "The psychophysiology of trauma exposure", p. 1-11

Université de Neuchâtel

What if I was a refugee? : L'expérience bénévole ancrée dans le parcours de certain-e-s étudiant-e-s suisses, comme une courte parenthèse révélatrice d'un "ailleurs" qui façonne leur trajectoire de vie

Alder, Isabella ; Zittoun, Tania (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2019.

L’expérience de courte durée dans un camp de réfugiés vécue de la part de cinq étudiant-e-s suisses a été un exemple empirique de ce que peut signifier se déplacer d’un lieu (la Suisse) à l’autre (camp de réfugiés), ainsi qu’au retour au pays d’origine (Suisse). Bien que le passage dans le camp soit temporaire et délimité par le temps, l’expérience imaginaire de la...

Université de Neuchâtel

La transition professionnelle de personnes réfugiées : le cas de bénéficiaires d'une structure d'accompagnement vers l'insertion professionnelle

Roesti, Célia ; Zittoun, Tania (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2019.

Ce travail de mémoire porte sur les trajectoires professionnelles de personnes réfugiées et admises à titre provisoire. D’une part, il s’intéresse au point de vue des personnes sur les changements professionnels vécus suite à leur migration. D’autre part, dans le contexte du canton de Neuchâtel, il vise à comprendre le rôle de conseiller·ère·s en insertion socioprofessionnelle...

Université de Neuchâtel

Interactuar y conocer : desafíos y regulaciones sociales en el desarrollo cognitivo

Perret-Clermont, Anne-Nelly ; Nicolet, Michel

Buenos Aires, Madrid : Miño y Dávila, 1992

(Psicopedagogía y aprendizaje)

ISBN: 950-9468-29-4

Public access from Apr 30, 2019
Université de Fribourg

Spatial transformation abilities and their relation to later mathematics performance

Frick, Andrea

In: Psychological Research, 2018, p. 1-20

Using a longitudinal approach, this study investigated the relational structure of different spatial transformation skills at kindergarten age, and how these spatial skills relate to children’s later mathematics performance. Children were tested at three time points, in kindergarten, first grade, and second grade (N = 119). Exploratory factor analyses revealed two subcomponents of spatial...

Université de Neuchâtel

La construction de l'intelligence dans l'interaction sociale

Perret-Clermont, Anne-Nelly

Berne : P. Lang, cop. 1979

(Exploration. Série recherches en sciences de l'éducation)

ISBN: 326104666X

Public access from Jan 30, 2021
Université de Fribourg

Spatial scaling, proportional thinking, and numerical understanding in 5- to 7-year-old children

Möhring, Wenke ; Frick, Andrea ; Newcombe, Nora S.

In: Cognitive Development, 2018, vol. 45, p. 57–67

The present study investigated the role of spatial scaling and proportional-reasoning skills in children’s number-line estimations. Proportional strategies in number-line estimations might suggest that correlations between number-line knowledge and scaling are driven by proportional thinking. However, analyses of data on spatial scaling, proportional reasoning, counting skills, and number-line...

Université de Fribourg

The relation between spatial thinking and proportional reasoning in preschoolers

Möhring, Wenke ; Newcombe, Nora S. ; Frick, Andrea

In: Journal of Experimental Child Psychology, 2015, vol. 132, p. 213–220

Previous research has indicated a close link between spatial and mathematical thinking. However, what shared processes account for this link? In this study, we focused on the spatial skill of map reading and the mathematical skill of proportional reasoning and investigated whether scaling, or the ability to relate information in different-sized representations, is a shared process. Scaling was...