Refine my results

Language

Université de Neuchâtel

Statut de l'erreur dans la production théorique : construction méthodologique d'une rupture épistémologique au sein des sciences sociales

Ackermann, Virginie ; Iannaccone, Antonio (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2020.

Ce mémoire théorique se veut responsable en fournissant des outils pour penser le monde de demain ; il met en lumière le rôle joué par une organisation sociale hiérarchisée dans les conduites et les conceptions des scientifiques. A travers sa construction méthodologique, il explicite comment un traitement scientifique des informations mène à une rupture épistémologique au sein des...

Université de Neuchâtel

Un lieu matériel comme ressource dans la trajectoire de vie de migrants kurdes : le cas d'une association culturelle à La Chaux-de-Fonds

Torun, Meltem ; Kloetzer, Laure (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2020.

En janvier 2018, l’association culturelle des Alévis (AKD) a été créée à La Chaux- de-Fonds. Cette association permet à cette communauté́ de se réunir et est devenue un lieu de partage. C’est sur ce terrain que cette étude s’est déroulée et a suscité la question de recherche suivante : quels sont les changements observés par les migrants Kurdes alévis engendrés par leurs...

Université de Fribourg

Relationship Processes in Understudied Samples : Implications for Relationship Functioning and Sexuality in Romantic Relationships

Uhlich, Maximiliane ; Schoebi, Dominik (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2020.

Relationship functioning can be investigated from different angles; next to investigating dyadic outcomes between couples we can also zoom into processes within subjects. Adopting a cultural lens adds another layer, as the cultural context influences norms around intimate relationships, and can be inspected using the framework of Bronfenbrenner´s (1977) ecological systems theory. In more...

Université de Neuchâtel

L'investissement des pères dans la lecture partagée et la reconfiguration des normes traditionnelles de la masculinité

Salvi, Eva ; Zittoun, Tania (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2020.

Vous vous demandez peut-être pourquoi s’intéresser aux pères qui racontent des histoires à leur-s enfant-s. En effet, le moment de lecture partagée dans le contexte familial pouvant être quotidien et a priori banal, il peut sembler que l’intérêt d’une telle recherche soit restreint. Toutefois, il s’avère que cette problématique soulève des enjeux privés et relationnels mais...

Université de Fribourg

Reward-related behavioral and biological responses associated with eating : insights from anorexia nervosa and obesity research = Réponses bio-comportementales liées à la récompense: aperçus de la recherche en anorexie mentale et en obésité

Pereira Picolo Ribeiro, Mayron ; Martin Soelch, Chantal (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2020.

Research on clinical populations with eating disturbances has shown the involvement of reward processing in the maintenance of disease- associated symptoms. Investigation on food as a reward indicates the metabolic or feeding state (i.e. fasted or fed state) as a modulator of food as a reward, but little is known about how these states influence other types of reward. This is important...

Musée d'histoire des sciences

Les laboratoires de l'esprit : une histoire de la psychologie à Genève, 1892-1965

Ratcliff, Marc J. ; Ruchat, Martine ; Musée d'histoire des sciences (Genève)

Genève : Musée d'histoire des sciences, 2006

(Collection Institut J.-J. Rousseau ; 5)

ISBN: 2606012151

Contient 3 notices biographiques concernant des Neuchâtelois (Pierre Bovet, Alice Descoeudres, Jean Piaget).

Université de Fribourg

The Dynamic Reorganization of Cortical Network Interactions during Visual Selective Attention

Pagnotta, Mattia ; Plomp, Gijs (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2020.

Visual selective attention prioritizes the processing of behaviorally relevant over irrelevant information, to optimize the use of limited cognitive resources in the brain. These selective mechanisms preferentially route relevant neuronal representations through a network of distributed brain regions. Previous studies suggested that selective information routing in the attention network may...

Università della Svizzera italiana

Systematic review of level 1 and level 2 screening tools for Autism Spectrum Disorders in toddlers

Petrocchi, Serena ; Levante, Annalisa ; Lecciso, Flavia

In: Brain sciences, 2020, vol. 10, no. 3, p. 31 p

The present study provides a systematic review of level 1 and level 2 screening tools for the early detection of autism under 24 months of age and an evaluation of the psychometric and measurement properties of their studies. Methods: Seven databases (e.g., Scopus, EBSCOhost Research Database) were screened and experts in the autism spectrum disorders (ASD) field were questioned; Preferred...

Université de Fribourg

Understanding of object rotation between two and three years of age

Pedrett, Salome ; Kaspar, Lea ; Frick, Andrea

In: Developmental Psychology, 2020, vol. 56, p. 261-274

Toddlers’ understanding of object rotation was investigated using a multi-method approach. Participants were 44 toddlers between 22 and 38 months of age. In an eye-tracking task, they observed a shape that rotated and disappeared briefly behind an occluder. In an object-fitting task, they rotated wooden blocks and fit them through apertures. Results of the eye-tracking task showed that with...

Université de Fribourg

Spatial-numerical associations in 1st-graders: Evidence from a manual-pointing task

Möhring, Wenke ; Ishihara, Masami ; Curiger, Jacqueline ; Frick, Andrea

In: Psychological Research, 2019, vol. 83, p. 855-893

The current study investigated whether children’s mental representations of numbers are organized spatially at the onset of formal schooling using a manual-pointing task. First- graders (N = 77) saw four numbers (1, 3, 7, 9) presented randomly in four spatial positions (extreme left, left, right, extreme right) on a touch screen. In a Go/No-Go task, children were asked to press the appearing...