Université de Fribourg

"All children are dwarfs": medical discourse and iconography of children's bodies

Dasen, Véronique

In: Oxford Journal of Archaeology, 2008, vol. 27, no. 1, p. 49-62

Ancient medical discourse conveys a mainly negative view of children's bodies. From Hippocrates to Galen, newborn children are defined as imperfect and ugly beings, associating an excessive softness and weakness with various anomalies. Aristotle links their physical disproportions with those of dwarfs and animals. These disproportions induce physiological troubles and mental incapacities....

Université de Fribourg

Archéologie funéraire et histoire de l'enfance dans l'Antiquité : nouveaux enjeux, nouvelles perspectives

Dasen, Véronique

In: L'Enfant et la mort dans l'Antiquité I. Nouvelles recherrches dans les nécropoles grecques. Le signalement des tombes d'enfants., 2010, p. 19-44

Université de Fribourg

Des artistes différents? Nains danseurs et musiciens dans le monde hellénistique et romain

Dasen, Véronique

In: Le statut du musicien dans la Méditerranée ancienne Égypte, Mésopotamie, Grèce, Rome, 2013, p. 259-277

Université de Fribourg

Autour du Dinos de Néarchos : essai sur la bande dessinée chez les Anciens

Dasen, Véronique

In: Etudes de Lettres: Imagiers et artistes. Essais sémiotiques, 1983, no. 4, p. 55-73

Université de Fribourg

Autour du portrait romain : Marques identitaires et anomalies physiques

Dasen, Véronique

In: Le portrait. La représentation de l'individu, 2007, p. 17-33

Université de Fribourg

Becoming Human: From the Embryo to the Newborn Child

Dasen, Véronique

In: The Oxford Handbook of Childhood and Education in the Classical World, 2013, p. 17-39

Université de Fribourg

Blessing or portent? Multiple births in ancient Rome

Dasen, Véronique ; Université de Fribourg

In: Hoping for continuity. Childhood, education and death in Antiquity and Middle Ages, 2005, p. 72-83

Université de Fribourg

Body Marks - Birthmarks : Body Divination in Ancient Literature and Iconography

Dasen, Véronique

In: BODIES IN TRANSITION: Dissolving the Boundaries of Embodied Knowledge, 2015, p. 153-177