Refine my results

Language

  • Italian (93) disable the filter
Université de Neuchâtel

Nuovo piano di studio, nuova professione? : Indagine sull'identità professionale degli insegnanti di scuola elementare del Canton Ticino in un contesto di cambiamento curricolare

Alfieri, Mario ; Iannaccone, Antonio (Dir.)

Mémoire de master : Université de Neuchâtel, 2018.

Da oltre una ventina d’anni, i sistemi educativi di numerosi paesi occidentali sono soggetti a mutazioni relativamente importanti. Questi cambiamenti avvengono per mezzo di riforme scolastiche, con cui i vari dipartimenti e ministeri dell’educazione tentano di rispondere alle pressioni economiche e alle esigenze professionali che giungono da una società in costante evoluzione. Tra le riforme...

Université de Neuchâtel

L'incapsulazione anaforica nell'italiano contemporaneo: analisi di un corpus giornalistico

Pecorari, Filippo

In: Bulletin VALS-ASLA, 2016, vol. 104, p. 27-50

This paper proposes an empirical analysis of the forms and functions of anaphoric encapsulation in written Italian. The analysis is based on a corpus of 500.000 words, which includes texts taken from national newspapers, local newspapers and news reports. The main aim of the research is the discussion of previous hypotheses about typical morphosyntactic and informational features of...

Université de Neuchâtel

La presa in carico delle differenze: una tradizione italiana

Ferreri, Silvana

In: Bulletin VALS-ASLA, 2017, vol. N° spécial, no. 2, p. 11-26

This contribution takes Italy as the epitome of a State in which highly differentiated social, linguistic and cultural conditions have coagulated over time, creating marked social disparities and large-scale deprivation; and yet, at the same time, a State in which it is possible to trace 'how educational institutions have coped with such differences' (comment la différence est-elle prise en...

Université de Neuchâtel

Gestire l'alternanza L1/L2 nella classe di lingua. Per una riflessione sull'insegnamento delle lingue straniere nella scuola in Italia

Gilardoni, Silvia

In: Bulletin VALS-ASLA, 2015, vol. T3, p. 189-213

This paper examines the phenomenon of alternation between L1 and L2 in classroom interaction in the context of language teaching and learning. The focus is on a specific teaching context, namely the foreign language class where there is a shared L1 between students and learners, and on the teacher's linguistic choice in classroom interaction. The paper is based on an empirical research, carried...