In: Journal of Educational Research, 2015, vol. 108, no. 5, p. 417-431
Parental involvement research has greatly expanded over the past decade, but findings are mixed, reflecting in part the conceptual and methodological limitations of many studies. On the basis of longitudinal questionnaire data from 1,685 sixth-grade students, the authors studied parental help with homework because it is the most common and most controversial type of parental involvement....
|
In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 2008, vol. 22, no. 3-4, p. 233-246
In dem vorliegenden Beitrag wird eine konzeptuelle Fundierung von Hausaufgabenqualität erarbeitet und zwischen verschiedenen Perspektiven (Schüler, Lehrer, Beobachter) bei der Beurteilung von Hausaufgaben unterschieden. Im empirischen Teil der Studie wurden 1382 Schülerinnen und Schüler aus drei Schweizer Kantonen zu Beginn und am Ende der achten Jahrgangsstufe mit Hilfe von Leistungstests...
|
In: Journal of Educational Psychology, 2006, vol. 98, no. 2, p. 448 – 456
To date, homework research has been only loosely tied to theories of educational psychology and has relied mainly on time-on-task measures. The two studies (414 and 1,501 eighth graders) presented in this paper provide support for a domain-specific, multilevel model that includes an expanded effort measure, motivational predictors (expectancy and value components), learning environment variables,...
|
In: Journal of Educational Psychology, 2009, vol. 101, no. 1, p. 176-189
The study examines whether teachers’ homework objectives, implementation practices, and attitudes towards parental involvement are associated with the development of students’ homework effort, homework emotions, and achievement during grade 8. A total of 63 teachers (40 male, 23 female; mean teaching experience M = 17.5 years) of French as a second language and their 1,299 grade 8 students...
|
In: Contemporary Educational Psychology, 2009, vol. 34, no. 1, p. 77-88
Using a data set specifically tailored to homework research, with a sample of 1,275 students from 70 classes in Switzerland, the association between homework and achievement in French as a second language was tested at three levels (class level, between-student level, within-student level). The strength and direction of the homework-achievement association depended on the homework indicator...
|
In: Empirische Pädagogik, 2010, vol. 24, no. 1, p. 42-54
Der vorliegende Beitrag untersucht, inwieweit empirische Befunde verfügbar sind, die zur Klärung der Lehrerrolle bei den Hausaufgaben einen Beitrag leisten können. Unter den Determinanten des Hausaufgabenverhaltens werden die Überzeugungen von Lehrpersonen sowie die persönlichen Voraussetzungen der Schüler unterschieden. Forschungslücken werden ausgemacht hinsichtlich der Einflüsse, die...
|
In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 2006, vol. 28, no. 2, p. 295-314
Der Hausaufgabenvergabe wird ein signifikanter Beitrag zur Erklärung von Schulleistung zugesprochen. Bislang ist jedoch weitgehend ungeklärt, wie stark sich unterschiedliche Klassen überhaupt in ihrem mittleren Hausaufgabenverhalten unterscheiden und ob sich Faktoren auf Aggregatsebene (z.B. Kursniveau, Klassengrösse, Kantonszugehörigkeit) in dem Hausaufgabenerledigungsverhalten von...
|