In: Empirische Pädagogik, 2015, vol. 29, no. 4, p. 521-536
Das zentrale Interesse der vorliegenden Studie bestand in der Replikation von Ergebnissen einer Intervention zur Wirksamkeit der Gruppenrallye1 im Mathematikunterricht von Fünftklässlern (Wandeler, Niggli, Villiger, Aebischer & Leopold, 2015). Untersucht wurde, ob Lehrkräfte, die in das besagte Forschungsprojekt involviert gewesen waren, nach zwei Jahren immer noch in der Lage waren, die...
|
In: Empirische Pädagogik, 2015, vol. 29, no. 2, p. 161-188
Die vorliegende quasi-experimentelle Interventionsstudie untersuchte Effekte einer Gruppenrallye im Fach Mathematik. Insgesamt nahmen 497 Fünftklässler aus dem deutsch-sprachigen Teil des Schweizer Kantons Freiburg teil. Je 15 Schulklassen wurden nach dem Zufall der Interventions- bzw. der Kontrollgruppe zugewiesen. Mehrebenenanalysen erbrachten die fol-genden Hauptergebnisse: Unter der...
|
In: International Journal of Educational Research, 2014, vol. 64, p. 12-25
Immigrant students usually report high levels of academic interest and motivation compared to their native peers. Given the important role that parents play in fostering their children’s academic motivation, this article focuses on aspects of parental involvement and analyzes possible mediator effects on the students’ reading motivation and achievement using structural equation modeling. The...
|
In: Unterrichtswissenschaft, 2009, vol. 37, no. 3, p. 230-245
Die vorliegende Längsschnittstudie berichtet Befunde aus einem Elterntraining, bei dem gezielte Strategien zur Förderung der Anschlusskommunikation beim Lesen mit globalen Aspekten der Elternhilfe in Beziehung gesetzt worden sind. Am Training nahmen 230 Eltern von Viertklässlern aus 14 Schulklassen des Kantons Freiburg (Schweiz) teil. Die Elternintervention war Teil eines umfassenderen...
|
In: Learning & Instruction, 2012, vol. 22, no. 2, p. 79-91
This study examined the effects of a school/home-based intervention program designed to enhance the reading motivation of Swiss fourth graders (N = 713). In order to identify the specific contribution of the home environment, the program was implemented in one group without (S group = school-based, N = 244) and in one group with (SH group = school/home-based, N = 225) parental participation. The...
|
In: Journal for Educational Research Online, 2010, vol. 2, no. 2010, p. 153-194
This article evaluates the effects of three intervention programs designed to enhance the reading enjoyment and reading comprehension of 4th graders. The three interventions differed primarily in the degree of social context: (1) silent reading in school (N = 227), (2) cooperative reading in school (N = 244), and (3) cooperative reading in school with parents helping with reading homework (N =...
|