Haute Ecole pédagogique Fribourg

Schulformen als differenzielle Lernmilieus : Institutionelle und kompositionelle Effekte auf die Leistungsentwicklung im Fach Französisch = School Types as Differential Learning Environments : Institutional and Compositional Effects on Achievement Gains in French as a Foreign Language

Neumann, Marko ; Schnyder, Inge ; Trautwein, Ulrich ; Niggli, Alois ; Lüdtke, Oliver ; Cathomas, Rico

In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2007, vol. 10, no. 3, p. 399-420

Auf der Basis von zwei repräsentativen Schülerstichproben der Schweizer Kantone Wallis (N = 926) und Fribourg (N = 778), die während der 8. Jahrgangsstufe im Fach Französisch als Fremdsprache unterrichtet wurden, geht der vorliegende Beitrag der Frage nach, ob Schülerinnen und Schüler je nach besuchtem Bildungsgang unterschiedliche Fortschritte in der Entwicklung ihrer Fachleistungen...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Chameleon Effects in Homework Research : The Homework-Achievement Association Depends on the Measures Used and the Level of Analysis Chosen

Trautwein, Ulrich ; Schnyder, Inge ; Niggli, Alois ; Neumann, Marko ; Lüdtke, Oliver Max Planck Institute for Human Development, Berlin

In: Contemporary Educational Psychology, 2009, vol. 34, no. 1, p. 77-88

Using a data set specifically tailored to homework research, with a sample of 1,275 students from 70 classes in Switzerland, the association between homework and achievement in French as a second language was tested at three levels (class level, between-student level, within-student level). The strength and direction of the homework-achievement association depended on the homework indicator...