Haute Ecole pédagogique Fribourg

Does Family Make a Difference? : Mid-Term Effects of a School/Home-Based Intervention Program to Enhance Reading Motivation

Villiger, Caroline ; Niggli, Alois ; Wandeler, Christian ; Kutzelmann, Sabine

In: Learning & Instruction, 2012, vol. 22, no. 2, p. 79-91

This study examined the effects of a school/home-based intervention program designed to enhance the reading motivation of Swiss fourth graders (N = 713). In order to identify the specific contribution of the home environment, the program was implemented in one group without (S group = school-based, N = 244) and in one group with (SH group = school/home-based, N = 225) parental participation. The...

Haute Ecole pédagogique Fribourg

Multiple Ziele bei der Leseförderung : Befunde aus einer vergleichenden Interventionsstudie auf Klassenstufe 4 = Multiple objectives in promoting reading : Results of a comparative intervention study at grade four

Villiger, Caroline ; Niggli, Alois ; Wandeler, Christian ; Watermann, Rainer ; Kutzelmann, Sabine

In: Journal for Educational Research Online, 2010, vol. 2, no. 2010, p. 153-194

Der Beitrag vergleicht drei hinsichtlich des sozialen Kontextes abgestufte, unterrichtsmethodisch unterschiedliche Leseförderungsprogramme und überprüft deren Wirksamkeit auf die Leselust und das Leseverständnis von Schülerinnen und Schülern der 4. Klasse. Folgende drei Programme wurden implementiert: 1. Stilles Lesen in der Schule (N = 227), 2. Kooperatives Lesen in der Schule (N = 244)...